2012-11-30

Aktiehandeln i november: Spararna vänder verkstadsaktier ryggen under rekordlåg omsättning

Omsättningen på Stockholmsbörsen var rekordlåg under november. På den primära börsen Nasdaq-OMX Stockholm innebar det den lägsta nivån för en novembermånad på över tio år. Bland spararna hos Nordnet var aktivitetsnivån 25 procent lägre än snittet för 2012. Börsutvecklingen kantades av nedgångar under den första halvan av månaden för att sedan återhämta sig de sista två veckorna och sluta på plus.

Flera verkstadsaktier tillhör de mest sålda under månaden

Verkstad tillsammans med banker är de som gått bäst på börsen i år. Stora mängder sparare lämnar nu verkstadsaktier – med Atlas Copco som undantag. Många vill nog säkra goda vinster och eftersom spararna uppvisar pessimism kan försäljningarna vara ett sätt att minska exponeringen mot aktier. När det gäller storbankernas aktier är det endast årets kursvinnare Swedbank som tilltalar spararna under november, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet.

HM attraherar spararna efter aktiens kräftgång sedan augusti

Giganten HM har tappat över 15 procent sedan i början av augusti och bara utdelning förväntas nu ge en bra bit över fyra procent. Spararna uppskattar bolaget och tycker att aktien har fallit för mycket, därför är aktien med bred marginal den mest köpta aktien under november, säger Mårder.

Folkaktierna Volvo och Ericsson tillhör de mest sålda aktierna

Volvo är den aktie som spararna sålt mest, detta gäller för både november och hösten som helhet. Tillsammans med Ericsson är Volvo den folkaktie som tappat flest vanliga aktiesparare under året. Antalet kunder hos Nordnet som äger aktier i Volvo har minskat med över tio procent under året och motsvarande siffra för Ericsson är tolv procent. Att Ericsson fortsätter tappa ägare är symptomatiskt. Sedan toppen för tolv år sedan har över hälften av ägarna övergett aktien, avlustar Mårder.

Mest nettoköpta aktier  Mest nettosålda aktier

1.  HENNES & MAURITZ 1.  VOLVO

2.  TELIASONERA 2.  ERICSSON

3.  SWEDBANK 3.  MODERN TIMES GROUP

4.  ATLAS COPCO 4.  SANDVIK

5.  AFRICAN OIL  5.  KINNEVIK

6.  LUNDIN PETROLEUM 6.  SKF

7.  ELEKTA 7.  FACEBOOK

8.  INTRUM JUSTITIA 8.  GETINGE

9.  ELECTROLUX 9.   HUSQVARNA

10.  SECURITAS  10.  HEXAGON

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 240 000 svenska konton under oktober månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: www.nordnetbloggen.se/gunther
gunther.marder@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 436, 000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.