2010-05-06

Børsnoterte fond i april: Gevinstsikring i gull og frykt for korreksjon

Privatpersoners handel med børsnoterte fond(ETF’er) i april viser en tydelig trend mot fond som går bra når børsen går dårlig. For andre måned på rad toppes listen over de mest kjøpte børsnoterte fondene av tre såkalte bear-fond, og øverst på listen over de mest solgte fondene ligger to bull-fond.

– I april steg børsen med knappe to prosent, noe som i utgangspunktet var lite med tanke på at de fleste kvartalsrapporterer kom inn godt over forventning. Men markedet er nervøst, og dette skyldes problemene i Hellas og i Sør-Europa. De som plasserer i børsnoterte fond er negative til, eller usikre på aksjemarkedet akkurat nå. Det er selvfølgelig en del som har plassert i bear-fond for å forsikre aksjeporteføljen sin mot fallende kurser, men det er også de som nå tar et veddemål på at aksjemarkedet skal korrigere ned, sier Anders Skar daglig leder i Nordnet Bank.

Det er ikke bare negative signaler blant de private sparerne i børsnoterte fond. På listen over de mest kjøpte fondene finner vi blant annet to fond fra den amerikanske fondsforvalteren Direxion med tre ganger giring – et fond som spekulerer i at de amerikanske boligprisene skal stige, og et fond som satser på stigende kurser for finanssektoren i USA. På listen over de mest solgte børsnoterte fondene i april finner i tillegg til bull-fondene, to fond med utviklingen i gullprisen som underliggende. I mars kjøpte sparerne fond med gull som underliggende.

– Gullprisen har akkurat nådd årets høyeste, og de som kjøpte børsnoterte gullfond i mars har tatt gevinst i april, sier Anders Skar.

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 310.000 kunder i Norge, Sverige, Danmark og Finland i april måned.

Kilde: Nordnet
For ytterligere informasjon, kontakt: Anders Skar, Daglig leder Nordnet Norge, +47 233 330 16, +47 959 222 77 – anders.skar@nordnet.no

Vedlegg: Mest kjøpte og solgte børsnoterte fond (ETF’er) i april 2010:

Mest kjøpte Underliggende Giring Fondsforvalter

5 OBXEDDBULL OBX25 200% DNB NOR

Market Vectors AMEX Gold
6 Gold Miners Miners index Market Vectors

iShares 20+Year Barclays U.S.
7 Treasury Bond 20+ TB iShares

Lyxor ETF