2019-03-08

Kvinder er mindre risikovillige og vælger flere grønne aktier

Kvinder er mindre risikovillige end mænd, når det gælder investering i værdipapirer og har oftere en længere investeringshorisont, det viser en ny nordisk undersøgelse.

Der er flere og flere kvinder, der bevæger sig ind på aktiemarkedet. Det kan man se, når man kigger på kundebasen hos Nordnet. De sidste tre år er der blevet flyttet på kønsfordelingen, og andelen af kvinder i kundebasen er vokset fra 25,9 % i 2016 til 28,4 % i 2018.

Vi oplever, at kvinder i større og større udstrækning interesserer sig for investering. Det er en meget positiv udvikling – og samtidig en udvikling, som jeg følger meget nøje med i. Dog kan vi også se på tallene, at det tyder på, at kvinderne er mere tilbageholdende end mændene, som især udmærker sig i deres risikovillighed i deres investeringer, siger Anne Buchardt, landechef i Nordnet Danmark.

En undersøgelse lavet af YouGov på vegne af Nordnet viser, at mænd i Norden er mere end dobbelt så risikovillige, når de investerer, end kvinder er. Kun to procent af kvinderne fortæller, at de tager en højere risiko for at maksimere afkastet. Blandt mændene er det ni procent. Til sammenligning så er 45 % af mændene villige til at løbe en vis risiko for at kunne opnå et lidt højere afkast, mens det tilsvarende kun er 29 % af kvinderne, der ønsker at tage denne risiko. Generelt så aftager risikovilligheden med alderen – den er typisk højest i alderen 30-39 år.

Samtidig viser en undersøgelse, som Nordnet har lavet blandt de danske kunders beholdninger, at de aktier, som bankens kvindelige kunder valgte at investere i sidste år, til en vis grad ligner mændenes. Faktisk er 8 ud af 10 aktier de sammen, men hvor kvinderne har valgt at investere i Novozymes og Ørsted, har mændene i højere grad valgt at placere deres penge i Teva og Gomspace.

– Overordnet set kan det tyde på, at kvinder investerer lidt mere i en grøn fremtid, mens mændene tilsyneladende er tiltrukket af de mere risikable aktier, siger Anne Buchardt, landechef i Nordnet Danmark.

Selvom mændene handler dobbelt så meget som kvinderne, klarer kvindernes porteføljer sig bedre end mændenes. Kvinder investerer ofte langsigtet, og der er flere analyser, der peger på, at de hermed også får et bedre afkast end mændene.

– Kigger vi på 2018, så slår kvinderne både mændene og børsen. Og vi kan jo se, at der er flere og flere kvinder, der begynder at investere – og det er jo glædeligt – kvinderne er godt på vej, og jeg håber, at den positive udvikling fortsætter. Her har vi i finansbranchen selvfølgelig selv et ansvar for at inspirere flere til at tage skridtet og komme i gang med at investere, siger Anne Buchardt, landechef i Nordnet Danmark.

Top 10-aktier i porteføljen

Kvinder: Novo Nordisk, Vestas Wind Systems, Danske Bank, Genmab, Bavarian Nordic, Pandora, Dsv, Ambu, Novozymes, Ørsted

Mænd: Novo Nordisk, Danske Bank, Vestas Wind Systems, Genmab, Bavarian Nordic, Pandora, Teva, Dsv, Gomspace, Ambu

For mere information, kontakt:
Anne Buchardt, Landechef i Nordnet Danmark
+45 25 43 18 25. anne.buchardt@nordnet.dk

Nordnet er en digital bank til opsparing og investering, som findes i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Med brugervenlighed, tilgængelighed, et bredt udbud og lave priser giver vi vores kunder mulighed for at nå deres opsparingsambitioner. Besøg os på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.