2012-08-02

Nordnet: Fortsat tillid til Vestas-aktien hos de private

Vestas lå i top på indkøbslisten med et nettokøb på 11,4 mio. kr. for de private investorer hos Nordnet. Usikkerheden er dog generelt set stor blandt private investorer hos Nordnet, og for første gang i år nettosolgte de aktier, dog for beskedne 3,1 mio. kr.

”Vi mærker en stor forsigtighed blandt vores kunder, og selvom vi så en stigning i C20-indekset på 8,5% var der ikke mange private, som vovede sig ind på aktiemarkedet i juli måned. Mange private blev dog fristet af den lave aktiekurs i Vestas, og købte aktier løbende i takt med yderligere kursfald. I løbet af juli faldt aktien med mere end 10,7%, på trods af, at det overraskende positive regnskab gav en stigning på månedens sidste handelsdag på 11,6%. At vi allerede i dag ser et stort fald i Vestas, understreger dog den store usikkerhed, der er om selskabet,” siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. juli Største nettosalg/mio. kr. juli
1. VESTAS 11,4 1. FLSMIDTH & CO. -10,4
2. G4S plc  4,2 2. DSV -8
3. CARLSBERG B 4,1 3. MÆRSK B -7,5
4. NOVO NORDISK B 3,2 4. NORDEA BANK -7,3
5. CHR. HANSEN HOLDING 2,2 5. TOPOTARGET -2,3

Kilde: Nordnet Bank

Vestas fortsat mest handlede aktie
Der var ingen udskiftning i top 5 over de mest handlede aktier hos private investorer hos Nordnet. Vestas var i juli stadig den mest handlede aktie hos private investorer hos Nordnet med 16.683 handler. FLSmidth & Co. beholder andenpladsen med 9.533 handler. NeuroSearch var ny på top 10 listen efter en fordobling af aktiekursen i juli måned.

”Der var ikke den store aktivitet i aktiemarkedet i juli måned, men større kursudsving i en række enkeltaktier tiltrak de privates opmærksomhed. Det overraskende positive regnskab fra Vestas fik de hårdt prøvede Vestas-aktionærer til at gennemføre hele 2.400 handler i aktien hos Nordnet alene på regnskabsdagen. Også de ekstremt høje kursudsving i biotekselskabet NeuroSearch, medførte mange handler og en plads på top 10-listen over de mest handlede aktier hos Nordnet”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler juli 2012 Antal handler juni 2012
1. Vestas 16.683 1. Vestas 15.742
2. FLSmidth & Co. 9.533 2. FLSmidth & Co. 11.030
3. Mærsk B 6.129 3. Mærsk B 8.669
4. Novo Nordisk B 5.852 4. Novo Nordisk B 7.679
5. Carlsberg B 4.138 5. Carlsberg B 4.925
6. Danske Bank 3.110 6. TopoTarget 3.255
7. Pandora 2.795 7. Danske Bank 2.452
8. TopoTarget 1.796 8. Novozymes B 2.268
9. NeuroSearch 1.617 9. Pandora 1.876
10. Novozymes B 1.592 10. Coloplast B 1.794

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark

Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 430,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files