2020-12-30

Nordnet og HC Andersen Capital indgår samarbejde for at styrke den danske aktiekultur

I dag annonceres et samarbejde mellem Nordnet og HC Andersen Capital, som betyder at de private investorer i Nordnet helt omkostningsfrit får adgang til en ny type selskabsinformation - bl.a. digitale møder med ledelsen i selskaber uden for C25-indekset. For de mindre danske virksomheder betyder samarbejdet adgang til mere end 200.000 private investorer på det danske marked, som det ellers kan være vanskeligt at få i tale.

I 2020 har vi set et gennembrud i den danske aktiekultur. Det skyldes ikke mindst, at ny teknologi og digitale platforme har gjort det markant nemmere for de private investorer at handle på samme vilkår som de professionelle. I Nordnet er kundetallet da også vokset med mere end 80.000 kunder i år og investeringsplatformen nåede hermed en milepæl i december måned, hvor man kunne sige velkommen til kunde nummer 200.000.Adgang til information og til virksomhedernes ledelser er en naturlig del af den fortsatte udvikling af den danske aktiekultur, og for at sikre, at de private investorer ikke kun får adgang til relevant materiale fra de største selskaber, men også aktuel information fra de mindre selskaber, har Nordnet indgået et samarbejde med HC Andersen Capital.

HC Andersen Capital er en nystartet virksomhed, som vil digitalisere relationen mellem de børsnoterede selskaber og investorerne – også kaldet #DigitalIR. Fysiske investormøder afløses hermed af en digital platform, hvor investorer let kan finde oplysninger, analyser, kommentarer og videoer med interviews af ledelsen.

– Med samarbejdet med HC Andersen Capital får Nordnets kunder en helt ny mulighed for at møde direktørerne i de mindre danske virksomheder i forbindelse med regnskaber, præsentationer etc. Det ser vi som en markant nyskabelse, og med et endnu bedre beslutningsgrundlag for investorerne vil det være endnu et positivt skub til den danske aktiekultur, udtaler Anne Buchardt, landechef i Nordnet.

Nordnet og HC Andersen Capital deler ikke blot ambitionen om at øge adgangen til information og dialog mellem investorer og virksomheder. Begge virksomheder bygger på en digital platform og sociale medier, som betyder at man kan nå ud til helt nye grupper af investorer.

HC Andersen Capital understreger da også, at fordelen for de børsnoterede selskaber er en effektiv adgang til et bredt felt af investorer.

– Samarbejdet med Nordnet giver en stærk mulighed for de mindre, danske børsnoterede selskaber, der ønsker en bedre dialog med investorer. Det er en mulighed, der ikke eksisterer i dag, og derfor håber jeg, at samarbejdet bliver starten på en ægte digitalisering af investor relations, til gavn for både selskaber og investorer, siger Tue Østergaard, direktør i HC Andersen Capital.

Samarbejdet træder i kraft fra årsskiftet og Nordnets kunder får hermed adgang til årets første digitale investormøde den 5. januar. Som en ekstra bonus indebærer aftalen også, at HC Andersen Capital, der også tæller den kendte aktieanalytiker Michael Friis Jørgensen, løbende vil levere indlæg til Nordnets blogunivers.

– Vores kunder er altid interesserede i spændende markedsanalyser og selskabsnyheder. Derfor er vi også sikre på, at de vil tage godt imod HC Andersen Capital og Michael Friis Jørgensen som nye bloggere hos Nordnet, siger Anne Buchardt afslutningsvist.

For mere information, kontakt:

Johan Tidestad, kommunikationschef Nordnet
johan.tidestad@nordnet.se, +46 708 875 775

Tue Østergaard, direktør HC Andersen Capital
Tue@hcandersencapital.dk, +45 31 34 39 64

Nordnet er en digital platform til opsparing og investering, som findes i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Med brugervenlighed, tilgængelighed, et bredt udbud og lave priser giver vi vores kunder mulighed for at nå deres opsparingsambitioner. Besøg os på www.nordnet.dk eller www.nordnetab.com.