2012-09-03

Privat aksjehandel på historisk lavnivå.

Omsetningen på børsen fortsetter å falle, både blant private og profesjonelle investorer. Vi må tilbake til 2004 for å finne en august måned med færre private aksjehandler forteller daglig leder i Nordnet Bank Anders Skar.

Private aksjeinvestorer gjorde i august 249 tusen transaksjoner og omsatte aksjer for 9,3 milliarder kroner via Nordnet, Netfonds og Skandiabanken. Dette er en nedgang fra juli målt i transaksjoner på 5 prosent og i volum på 8 prosent. Sammenlignet med august i fjor er nedgangen på 54 prosent målt i transaksjoner og 66 prosent i volum.

– Vi må helt tilbake til 2004 for å finne en august måned med så lav privat aksjehandel. Vanligvis tar handelen seg opp i august når folk er tilbake fra sommerferie, men det har ikke skjedd i år, sier daglig leder i Nordnet Bank, Anders Skar.

Det er først og fremst handelen som er kraftig redusert blant privatpersoner. Antallet private aksjonærer, og privatpersoners eierandeler på Oslo Børs er fortsatt relativt stabil.

– Det er like mange privatpersoner i markedet som tidligere, men de handler langt mindre. En av grunnene til dette er at den kortsiktige spekulasjonen nå er utkonkurrert av aksjeroboter, i tillegg så har noe av omsetningen i norske aksjer blitt flyttet til andre markedsplasser. Det har på toppen av dette vært et tøft marked de siste fire årene med finanskrise, gjeldskrise, mindre omsetning på børsen generelt og mye negativ psykologi i markedet. Dette påvirker selvfølgelig den private investoren, både ved at de blir mer passive, og ved at de søker tryggere havner til fordel for å handle aksjer, sier Anders Skar i Nordnet.

I august har privatpersoner redusert sin eksponering i aksjer for tredje måned på rad. Totalt ble det nettosolgt aksjer for 119 millioner kroner. Dette har gått hardest utover DNB og Storebrand som var de mest solgte aksjene. De mest kjøpte aksjene i august var Xact Derivat Bear og Northland Resources.

– Private aksjonærer har solgt seg ned i bank og finans, og tatt gevinst i aksjer som har gått bra i sommer. Olje- oljeservice er å finne både på kjøps- og salgssiden i august, men jeg opplever den generelle holdningen til sektoren som positiv. At oljeserviceaksjer er å finne på listen over de mest solgte skyldes gevinstsikring og at man roterer investeringer innenfor sektoren, sier daglig leder i Nordnet Bank, Anders Skar.

Funcom aksjen er verken å finne blant de mest kjøpte eller solgte, men topper listen over de mest handlede aksjene i august.

– Funcom den mest populære tradingaksjen for andre måned på rad. Fremtiden til selskapet er usikker noe som leder til store svingninger i aksjen, og dette tiltrekker seg kortsiktige spekulanter, avslutter Anders Skar i Nordnet.

Kilde: Nordnet og Oslo Børs |For ytterligere informasjon, kontakt Anders Skar, Nordnet Norge, +47 959 222 77, anders.skar@nordnet.no

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 430,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.