2011-02-09

Private investorer – forlater trygge havner og søker risiko.

Private sparere og investorer spekulerte i fallende strømpriser i desember. Dette viste seg å være en vinnerstrategi. Derfor har også mange hentet hjem gevinster i januar. Samtidig ser optimismen og risikoviljen hos privatpersoner ut til å være på sterk økende front – i januar har de nemlig solgt trygge havner som gull og sølv, og i stedet valgt å investere kraftig i produkter som stiger raskere enn den generelle børsutviklingen. Det viser statistikk fra Nordnet over de mest populære børshandlede produkter (ETF og ETN) i januar.

I forrige måned spekulerte privatpersoner i fallende strømpriser, med Bear El som den mest nettokjøpte ETN’en. Dette veddemålet viste seg å være svært lønnsomt, og derfor velger også private sparere å ta hjem sine gevinster i januar. Bear El som følger strømprisen havnet på en fjerdeplass over de mest nettosolgte produktene i januar.

– Bear EL har gikk en avkastning på 33 prosent i januar, og det er selvfølgelig mange som har tatt gevinst, sier Anders Skar daglig leder i Nordnet Bank Norge.

Blant de mest nettosolgte ETF’ene og ETN’ene i januar finner vi flere som følger prisene på sølv og gull. Listen over de mest kjøpte toppes derimot av såkalte Bull produkter. Et Bull produkt følger ofte et aksjemarkeds indeks, men gir to til tre ganger så høy avkastning. For eksempel vil et Bull produkt stige med 2 % eller 3 %, avhengig av hvor mye giring det er i produktet, når OBX-indeksen eller Oslo Børs stiger med 1 %.

– Det finnes en underliggende positiv tro på børsutviklingen fremover. Private sparere og investorer er villige til å ta risiko, og søker ekstra avkastning i produkter med ekstra brekkstang, når de nå fremover forventer at børsen skal stige. At de selger gull og sølv forsterker og bekrefter optimismen. Sølvprisen var et av de metallene som i 2010 hadde best utvikling og ble omsatt på historiske toppnivåer. Gull er jo kjent som en investering man søker i tider med usikkerhet, og risiko for økt inflasjon. Positive konjunktursignaler og makrostatistikk fra USA har resultert i en svakere gullpris, og private vekslet derfor i januar gull mot aksjemarkedets avkastning, sier Anders Skar.

De 10 mest kjøpte børsnoterte produktene (ETP’er) i januar:

Navn Underliggende Giring
1 XACT BULL OMXS30 1,5
2 XACT BULL 2 OMXS30 2
3 XACT DERIVAT BULL OBX 2
4 BULL OMX X3 H OMXS30 3
5 XACT OMXS30 OMXS30
6 BULL OMX X4 C OMXS30 4
7 OMX HELSINKI 25 INDEKSIOS OMXH25
8 MARKET VECTORS RUSSIA Russland
9 DB X-TRACKERS MSCI RUSSIA Russland
10 DB X-TRACKERS FTSE XINOA CHINA 25 Kina

De 10 mest solgte børsnoterte produktene (ETP’er) i januar:

Navn Underliggende Giring
1 ISHARES SILVER TRUST Sølv
2 XACT BEAR 2 OMXS30 -2
3 XACT BEAR OMXS30 -1,5
4 BEAR EL H Strømprisen -2
5 MARKET VECTORS GOLD MINERS Gull – Gruveselskap
6 ISHARES MSCI BRAZILIEN Brasil
7 BULL OLJA H Olje 2
8 BEAR OMX X3 H OMXS30 -3
9 SPDR GOLD TRUST Gull
10 SPDR BANK ETF KBW Bank index

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 365.000 kontoer i Norge, Sverige, Danmark og Finland i januar måned.

Kilde: Nordnet | For ytterligere informasjon, kontakt: Anders Skar, Daglig leder Nordnet Norge, +47 233 330 16, +47 959 222 77 – anders.skar@nordnet.no

Files