2010-06-11

VM i fodbold sænker børsen

Når der spilles VM i fodbold, udvikles børsen klart dårligere end tilsvarende måneder, når der ikke er VM, i hvert fald hvis man skal tro statistikken. Det viser en undersøgelse af perioden fra VM i Mexico i 1970 frem til i dag, som Nordnet har gennemført.

Siden 1970 er aktierne på Københavns Fondsbørs steget med 0,87 % pr. måned i gennemsnit. Ser man udelukkende på de måneder, hvor VM i fodbold er blevet arrangeret siden 1970, er børsen derimod faldet med 7,71 %, eller i gennemsnit 0,48 % per måned.

– Selv om et verdensmesterskab i fodbold tilsyneladende historisk set ikke har haft en positiv udvikling for børsen, så er der dog en række brancher, som kan drage fordel af arrangementet. Jeg er overbevist om, at blandt andet bryggerierne, spillebranchen og leverandører af hjemmeelektronik øger salget i perioder med VM i fodbold, siger Max Gandrup.

De fleste VM i fodbold arrangeres i sommermånederne juni og juli. For samtlige juni og juli måneder i årene siden 1970, hvor der ikke er blevet arrangeret VM, har børsen givet et gennemsnitligt afkast på 2,11 %. Det vil sige hele 2,59 % højere afkast end i juni og juli måneder i årene, hvor der er blevet spillet VM i fodbold.

Den bedste børsmåned i forbindelse med et VM siden 1970 var, når mesterskabet blev arrangeret i USA i 1994. Da steg børsen 4,77 %. Den dårligste børsmåned i forbindelse med et VM var ved VM i Vest-Tyskland i 1974, hvor børsen faldt med 5,54 %.

– Måske handler det om, at mange private og professionelle investorer vælger at holde ferie netop under VM. Dog kan der være tale om rene tilfældigheder, ofte er det jo sådan at noget, som umiddelbart ud fra statistikken synes at hænge sammen, i virkeligheden ikke gør det. Uanset hvad, skal man som privat investor være klar over, at der på den korte bane er mange – også menneskelige – faktorer som påvirker børsen. Men når det handler om langsigtet opsparing i aktier, er det vigtigste, at man bruger sin sunde fornuft og investerer bredt i en række forskellige brancher, siger Max Gandrup, Country Manager hos Nordnet Bank.

Historiens første VM i fodbold blev spillet i Uruguay, og totalt er der nu gennemført 18 verdensmesterskaber i fodbold siden da. Undersøgelsen har taget udgangspunkt i MSCI Denmark (DKK) indekset, som måler den gennemsnitlige udvikling på Københavns Fondsbørs. Indekset er tilgængeligt fra 1. januar 1970 og frem til i dag, og undersøgelsen inkluderer dermed alle børsmåneder frem til maj 2010. Flere VM i fodbold spilles både i juni og juli måned, i disse år er afkastet i både juni og juli medtaget.

For yderligere information, kontakt: Max Gandrup, Country General Manager, Nordnet Denmark, 24 29 15 00 eller +46 709890071 – max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 310,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.