2020-09-03

Yksityissijoittajien osakekauppa elokuussa: kesän kurssinousuja kotiutettiin – Fortumia, Teslaa ja Applea ostettiin lisää

Osakekaupankäynnin aktiviteetti jatkui elokuussa korkeana edelliskuukausien tavoin. Arvo-osuustileillä osakepainoa kevennettiin Nordnet Suomen kautta kuukauden aikana maltillisesti 28 miljoonalla eurolla. Osakesäästötileille osakkeita kuitenkin ostettiin edelleen lisää 12 miljoonalla eurolla.

Koko Helsingin pörssin vaihto laski vuodentakaisesta elokuusta 12,9 prosenttia. Elokuun 2019 lukujen vertailtavuuteen vaikuttavat Nordean kautta tehdyt DNA:n lunastukseen liittyvät kaupat. Kaupankäynti väheni tavanomaista selvästi vilkkaamman heinäkuun euromääräiseen aktiviteettiin verrattuna 19,6 prosenttia. Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät kasvoivat 16,9 prosenttia. Pörssin kappalemääräinen kaupankäyntiaktiviteetti hiipui edelliskuusta 16,9 prosenttia.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta kauppoja toteutettiin kappalemääräisesti jopa 61,9 prosenttia viime vuoden elokuuta enemmän. Yksityissijoittajien kappalemääräisessä kaupankäyntitahdissa kuitenkin muodostui laskua tavanomaista selvästi vilkkaammasta heinäkuusta 8,8 prosenttia Nordnetin yhä ollessa suurin välittäjä 11,4 prosentin osuudella kauppojen kappalemäärästä.

Vahva elokuu sai keventämään osakeomistuksia maltillisesti

• Helsingin pörssin yleisindeksi kohosi vahvan elokuun aikana kuusi prosenttia. Kuukausituotto vastaa yli puolta Helsingin pörssin pitkän aikavälin toteutuneesta vuosituotosta. Kesän edetessä voimistunut kurssinousu saikin osan sijoittajakansasta keventämään osakeomistuksiaan maltilla, kun lasketaan Nordnet Suomessa yhteen sekä arvo-osuustilit että osakesäästötilit. Pörssivuotta kokonaisuutena tarkastellen on ilahduttavaa, että osakesäästötileille on tehty osakkeiden ostoja poikkeuksetta joka kuukautena selvästi myyntejä enemmän. Viimeaikainen kurssinousu on siis tuottanut hyvin laajalle sijoittajajoukolle, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Elokuussa erityisesti finanssisektorin osakkeita, kuten Sampoa ja Nordeaa, kevennettiin selvästi. Sammon ja Nordean osakkeet ovat nousseet koronakevään kurssipohjalukemista kumpikin jo lähes 50 prosenttia. Myös kesän korkeimmalle kurssitasolleen kuukauden aikana noussut Nokia päätyi suomalaisten yksityissijoittajien myyntilistalle, jatkaa Tuppurainen.

Fortum palasi suomalaissijoittajien ylivoimaiseksi ostosuosikiksi

• Vakaana osingonmaksajana tunnetun Fortumin osake oli Nordnetin kautta osakekauppaa käyvien suomalaisten yksityissijoittajien ylivoimainen ostosuosikki helmi-, maalis- ja huhtikuussa. Kevään ja alkukesän kurssinousu hyydytti ostoinnostusta Fortumin osakkeeseen, mutta elokuussa osake teki näyttävän paluun sekä arvo-osuustilien että osakesäästötilien netto-ostetuimmaksi. Yksi selittävä tekijä ostotunnelmien paluuseen Fortumissa on se, että osake on viime ajat kehittynyt yleisindeksiä heikommin. Toisaalta on mahdollista, että ensi kevään osinkosalkkujen rakentaminen on jo alkamassa. Moni yksityissijoittaja ajattelee, että valtio-omisteisen Fortumin osinko on pörssin mittapuulla varmimmasta päästä myös ensi keväänä, analysoi Tuppurainen.

Ulkomaisista pörsseistä lisää Teslaa, Applea ja Norwegiania

• Tesla, Apple ja lentoyhtiö Norwegian dominoivat ulkomaisten osakkeiden kaupankäyntiä vaihtomäärillä mitattuna. Elokuun aikana Nordnetin kautta osakekauppaa käyvät suomalaiset yksityissijoittajat kasvattivat omistuksiaan kolmikon jokaisessa yhtiössä. Koronakriisin kiihdyttämän digitaalisen kehityksen vuoksi uskon kaupankäyntiaktiviteetin jatkuvan yleisesti korkealla tasolla etenkin ulkomaisten pörssien teknologiakohteissa, kertoo Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Elokuu 2020 Elokuu 2019 Muutos ed.  Heinäkuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 1 147 741 309 5,98 662 725 000  +73,2 % 1 355 151 573  -15,3 %
Danske Bank 478 127 532 2,49 753 836 849  -36,6 % 489 430 536  -2,3 %
Nordea 1 213 377 489 6,32 3 969 824 277  -69,4 % 1 517 860 151  -20,1 %
Pohjola 472 968 435  2,46 302 858 848  +56,2 % 409 675 292  +15,4 %
Yhteensä 3 312 214 765 17,25 5 689 244 974  -41,8 % 3 772 117 552  -12,2 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 19 197 616 582 100 22 045 640 825  -12,9 % 23 868 663 844  -19,6 %
Elokuu 2020          Elokuu 2019  Muutos ed.  Heinäkuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 518 069 11,44 247 109  +109,7 % 588 282  -11,9 %
Danske Bank 66 222 1,46 95 202  -30,4 %                    75 081  -11,8 %
Nordea 366 909 8,11 235 591  +55,7 % 396 786  -7,5 %