2022-02-03

Yksityissijoittajien osakekauppa tammikuussa: Kurssiturbulenssin aikana tehtiin tuntuvia lisäsijoituksia kylmähermoisesti

Tammikuussa Nordnetin suomalaisasiakkaat netto-ostivat kotimaisia pörssiosakkeita lisää lähes sadalla miljoonalla eurolla: arvo-osuustileille 65 miljoonalla ja osakesäästötileille 32 miljoonalla eurolla. Yksityissijoittajat keskittivät lisäsijoituksensa kuukauden lopun voimakkaan kurssiheilunnan aikaan.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto laski vuodentakaisesta tammikuusta 10,1 prosenttia. Kaupankäynti kuitenkin vilkastui joulukuun euromääräisestä aktiviteetista 24,9 prosenttia. Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät supistuivat 3,3 prosenttia. Pörssin kappalemääräinen kaupankäynti kasvoi viime kuuhun nähden 29,9 prosenttia.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta kauppoja toteutettiin euromääräisesti 14,5 prosenttia viime vuoden tammikuuta enemmän. Kauppamäärissä yksityissijoittajien aktiviteetti nousi joulukuusta 38,5 prosenttia Nordnetin ollessa yhä yksityissijoittajien suurin online-välittäjä 12,1 prosentin osuudellaan kauppojen kappalemäärästä.

Päättäväistä toimintaa ostolaidalla ilman paniikkia

• Tammikuussa Nordnetin suomalaisasiakkaat siirtyivät ostolaidalle. Arvo-osuus- ja osakesäästötilit yhteenlaskien kotimaisia pörssiosakkeita tankattiin salkkuihin lisää lähes sadalla miljoonalla eurolla. 21. päivänä alkaneesta kurssiheilunnasta kuukauden loppuun asti ulottuvalla aikavälillä Nordnet Suomen kautta osakekauppaa käyneistä asiakkaista osakkeita ostaneita tilejä oli lähes kaksinkertainen määrä osakkeita myyneisiin tileihin nähden. Ostojen suhteellinen osuus korostui erityisesti kuukauden loppua kohden, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Yleisesti suomalaiset yksityissijoittajat ovat käyttäneet tämänkin pörssiturbulenssin hyväkseen tekemällä lisäsijoituksia eivätkä he ole myyneet sijoituksiaan pois hätiköiden. Nordnet Suomessa niin kotimaisten osakkeiden kuin myös rahastojen ja ETF:ien kuukausitason positiiviset omistusmuutokset kertovat lisäsijoitusten tekemisestä huolimatta markkinaheilunnasta. Viestiä vahvistavat uusien suomalaissijoittajien tekemät tilinavaukset, joiden määrä piristyi, jatkaa Tuppurainen.

Nokia ja Tesla ylivoimaisia ostosuosikkeja

• Nokia tiedotti tammikuun 11. päivänä liiketoimintansa positiivisesta kehityksestä, mutta siitä huolimatta osake jämähti alle vuodenvaihteen kurssitason yleisen kurssiturbulenssin iskettyä. Moni yksityissijoittaja näki hetkensä koittaneen ja Nokia loikkasi tammikuun ylivoimaisesti netto-ostetuimmaksi osakkeeksi lähes 40 miljoonan euron tankkauksin yksistään Nordnet Suomen kautta. Nokia dominoi kuukausitason tilastoja niin osakkeella kauppaa käyneiden eri asiakkaiden määrällä kuin myös vaihdon ja netto-ostojen määrillä, sanoo Tuppurainen.
  • Suomalaisten yksityissijoittajien tekemän kansainvälisen osakekaupan osalta Tesla dominoi samoja mittareita kuin Nokia kotimaisessa osakekaupassa. Keskuspankkipolitiikan odotettujen muutosten aiheuttama paine kasvuosakkeisiin on näkynyt Teslan osakekurssissa jopa 30 prosentin pudotuksena huipputasolta, mikä aktivoi suomalaissijoittajat kasvattamaan Tesla-omistuksiaan tammikuussa yhteensä yhdeksällä miljoonalla eurolla, taustoittaa Tuppurainen.

Vahva osinkokevät ja listautumisbuumin jatko edessä

• Viime vuonna Helsingin pörssissä nähtiin kaikkien aikojen listautumisvuosi. Odotan vilkasta listautumiskevättä tänäkin vuonna ja on selvästi havaittavissa, että yksityissijoittajat etsivät jatkuvasti uusia sijoituskohteita. Erityisesti helmikuun teemaksi muodostunee osinko-osakkeiden suosio, sillä vahva tilinpäätöskausi voi mahdollistaa jopa ennätysosingot, arvioi Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Tammikuu 2022 Tammikuu 2021 Muutos ed. Joulukuu 2021 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 1 960 387 744 7,26 1 831 231 805      +7,1 % 1 364 884 705     +43,6 %
Danske Bank 800 848 771 2,97 718 740 844    +11,4 % 390 934 207   +104,9 %
Nordea 2 295 489 379 8,50 1 543 336 652    +48,7 % 1 508 105 452     +52,2 %
Pohjola 410 513 821   1,52 682 643 911     -39,9 % 331 696 835     +23,8 %
Yhteensä 5 467 239 715 20,25 4 775 953 212    +14,5 % 3 595 621 199     +52,1 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 27 004 277 618 100 30 035 168 354     -10,1 % 21 613 732 583     +24,9 %
Tammikuu 2022    Tammikuu 2021   Muutos ed.   Joulukuu 2021 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 782 105 12,07 758 219      +3,2 % 536 229     +45,9 %
Danske Bank 96 305 1,49 111 687     -13,8 %                    73 901     +30,3 %
Nordea 538 701 8,32 477 082    +12,9 % 405 988     +32,7 %