2021-08-18

300.000 danskere er nu blevet private aktieinvestorer

Nordnet har fået sin kunde nummer 300.000. Det sker næsten samtidig med, at investeringsplatformen fejrer 25 års jubilæum den 20. august 2021. Størstedelen af kunderne er kommet til de sidste to-tre år, hvor de private danskere i stor stil er begyndt at handle aktier og ikke mindst indeksfonde.

”Nordnet har nu kunder i alle kroge af Danmark, og væksten i nye kunder kommer fra alle danske regioner. Det er er kun to et halvt år siden, at vi var meget tilfredse med, at vi rundede kunde nummer 100.000, så det er virkelig gået stærkt med aktierevolutionen i Danmark”, siger Anne Buchardt, landechef i Nordnet Danmark.

I samme periode er kundernes investerede kapital steget fra 44,6 mia. kr. til 110,3 mia kr i det danske marked – altså en stigning på hele 147 procent.

”Vi oplever en kæmpe interesse for at investere og spare op i aktier og værdipapirer, og da Nordnet er langt den største investeringsplatform for private, så smitter det selvfølgelig af på os, at aktier nu er noget, som alle interesserer sig for”, siger Anne Buchardt, landechef i Nordnet Danmark.

Væksten i nye kunder har været størst i Jylland og Fyn med en vækst på næsten 200 procent eller hvad der svarer til en tredobling på godt 2 år, mens hovedstaden og Sjælland har bidraget med en vækst på henholdsvis 172 og 176 procent fra 1. kvartal 2019 til 2. kvartal 2021. Mens hovedstaden er størst med godt 130.000 Nordnet-kunder, har region Midtjylland ca. 60.000 Nordnetkunder, Syddanmark knap 45.000, Sjælland over 30.000 og Region Syddanmark knap 25.000 Nordnet-kunder.

”Det er nu et bredt udsnit af befolkningen i hele Danmark, der har fået øjnene op for vores tilbud om en billig, transparent og nem måde at forvalte sin opsparing. Vi vil gerne være med til at demokratisere den danske aktie- og investeringskultur, så jeg er glad for, at vi kan se, at vores kunder geografisk kommer fra hele landet.”, siger Anne Buchardt, landechef i Nordnet Danmark.

Nordnets nye kunder kommer fra alle fem regioner i Danmark, men relativt flest er dog fra Jylland.

Vækst i nye kunder

Fra 2019 Q1 til 2021 Q2

Hovedstaden 172 procent

Midtjylland 198 procent

Syddanmark 196 procent

Sjælland 176 procent

Nordjylland 195 procent

Aktieinvestorerne i region Hovedstaden udgør dog stadig den absolut største gruppe.

Antal kunder, 2021 Q2

Hovedstaden 131.043

Midtjylland 60.731

Syddanmark 43.859

Sjælland 32.168

Nordjylland 22.546

Nordnet blev grundlagt i 1996 og er vokset fra at være en svensk netmægler til en markedsledende digital platform for opsparing og investering i Danmark, Sverige, Norge og Finland. I alt har Nordnet næsten 1,5 millioner kunder i Norden, og nu over 300.000 i Danmark.

Kontakt:

Sigga Nolsøe