2012-03-02

Aksjefond for alle penga

Fondssparerne opprettholder optimismen fra januar og investerer for fullt i aksjefond i februar, viser statistikk fra Nordnet.

Fondssparerne har tilsynelatende lagt av seg uroen som dominerte i 2011, stengt støyen fra Sør Europa ute og kjøper nå aksjefond i stor stil. Hos Nordnet har det nok en gang blitt satt omsetningsrekord i februar og nettokjøpet i aksjefond var på drøye 108 millioner kroner. Det ble solgt mer rentefond og kombinasjonsfond enn det ble kjøpt.

– Handelen i februar tyder på at risikoappetitten til mange fondssparere har økt, sier Spareøkonom i Nordnet, Sissel Olsvik Vammervold.

I hele 2011 kjøpte norske privatsparere aksjefond for 2,5 milliarder i følge tall fra Verdipapirfondenes Forening. Bare i årets to første måneder har det i Nordnet alene blitt nettokjøpt aksjefond for 150 millioner.

– Vi ser nå et vesentlig tilbaketog til aksjesparing blant fondssparerne i Nordnet. Det blir spennende og se om dette også er en trend i fondsbransjen i Norge forøvrig, påpeker Vammervold.

De mest kjøpte fondene i februar finner man i stor grad igjen på listen over de som har gitt best avkastning så langt i år. Både Storebrand Vekst, HSBC Indian Equity og DNB SMB har gitt en avkastning på over 20 prosent så langt i år.

– Fondssparerne gir nå gass og vil ha opp avkastningen på sparepengene sine, som jo var ganske begredelig i 2011. Jeg regner med at enkelte av plasseringene vi ser nå ikke er av det langsiktige slaget og at de raskt kan havne på listen over mest solgt om få måneder. Fondssparerne vet at trær ikke vokser inn i himmelen, sier Vammervold.

Mest kjøpte fond Mest solgte fond
1 Storebrand Vekst 1 Skagen Høyrente
2 DNB SMB 2 Fidelity Indonesia
3 Alfred Berg Høyrente 3 Holberg Likviditet
4 HSBC Indian Equity A Cap 4 KLP Pengemarked
5 Skagen Kon-Tiki 5 DNB ECO Absolute Return
6 Handelsbanken Latin Amerika 6 Templeton China Fund
7 KLP Obligasjon Global II 7 Franklin India
8 KLP Pensjon II 8 Carnegie Obligationsfond
9 Danske Gl. Emerging Markets 9 Warren Wicklund Norge
10 Sparinvest High Yield Value Bonds 10 MSDW Em. Markets Domestic Debt

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 50.000 kunder i Norge for februar måned.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Sissel Olsvik Vammervold, Spareøkonom Nordnet Norge, +47 23 33 30 12, +47 907 82 282
sissel.olsvik.vammervold@nordnet.no

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 415,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer