2011-09-01

Aksjesparerne i august: Børsuro doblet aktiviteten.

Den mest turbulente børsmåneden siden finanskrisen endte med et fall i hovedindeksen på 9,4 prosent. Børsuroen har spredd seg som ild i tørt gress på verdens finansmarkeder og bidro til aktivitetsboom og nedsalg av aksjer hos privatpersoner viser statistikk fra Nordnet.

– Det ruskete børsværet i august driver aktiviteten over hele fjøla forteller daglig leder i Nordnet Anders Skar. Daytraderne jager svingninger og kortsiktige gevinster, mens de langsiktige tar posisjoner for å forsikre porteføljen for kursfall, selger aksjer på stop loss, kjøper andre aksjer som faller mye, og i tillegg er det mange nye kunder som banker på døren og som vil inn i markedet, fortsetter han.

Bekymringer for USA’s kredittverdighet, gjeldsproblemer i Europa, samt en rekke dårlig makrotall har fått nervøse investorer til å trykke på kjøps- og salgsknappen langt oftere i august. Omsetningen på Oslo Børs steg med 81 %, mens privatpersoners handel via Nordnet, Netfonds, Skandiabanken og Saxo EBank steg med 105 % sammenlignet med juli.

– Svingninger er normalt i aksjemarkedet, men svingningene og overreaksjonen vi har vært vitnet til i august har ikke vært normalt. Markedet har reagert på hvert eneste lille makrotall med enten halleluja- eller dommedagsstemning. De store svingningene skaper angst, nervøsitet og sinne og da kjøper og selger man mer enn man egentlig tenkte, sier Anders Skar.

Det brede kursfallet i august har bidratt til redusert risikovilje og flukt fra aksjemarkedet. Selv om Nordnet rapporterer at de private sparerne nettosolgte aksjer for 212 millioner kroner via Nordnet, Netfonds, Skandiabanken og Saxo Ebank i august, så er det ingen panikkstemning blant privatpersoner. Mange privatkunder har til og med benyttet kursfallet til å kjøpe aksjer.

– Til tross for en bred nedgang og en generelt redusert risikovilje er det en god del private sparere og investorer som tar offensive posisjoner med den tro at børsen og spesielt enkelte selskap har fått for mye juling i august. Blant enkelte nettmeglere er det faktisk nettokjøp, og hos Nordnet ser vi også at antallet kunder som har kjøpt aksjer er langt større enn antallet kunder som har solgt aksjer, sier Anders Skar.

De store svingningene i august har løftet spekulantfondene Xact Derivat Bear og Bull til topps på listen over de mest handlede aksjene. De mest kjøpte aksjene blant privatpersoner i august var PGS, Storebrand, Det Norske Oljeselskap, DnB NOR og Norske Skog. Aksjene som ble solgt mest var Aker Drilling, Yara, Telenor, Norsk Hydro og REC.

– De private aksjesparerne har tatt rygg på Røkke i august. De har solgt Aker Drilling og kjøpt seg opp i Det norske oljeselskap, sier Anders Skar.

Kilde: Nordnet og Oslo Børs | For ytterligere informasjon, kontakt Anders Skar, Nordnet Norge, +47 959 222 77, anders.skar@nordnet.no

Vedlegg 1: Markedsandeler Nordnet, Netfonds, E-Trade og Skandiabanken siste 13 måneder (kilde: Oslo Børs)

TRANSAKSJONER: Oslo Børs Nordnet Netfonds Saxo-E*Trade Skandiabanken Nettokjøp*
Aug. 10 2 971 306 8,15 % 3,16 % 1,72 % 1,48 % 21
Sep. 10 2 953 834 8,21 % 3,17 % 1,26 & 1,54 % -373
Okt.10 3 115 936 7,72 % 2,95 % 1,18 % 1,52 % 4
Nov. 10 3 463 738 7,91 % 3,20 % 0,93 % 1,93 % 559
Des. 10 2 767 222 7,74 % 3,36 % 0,81 % 2,04 % -1055
Jan. 11 3 556 970 7,04 % 2,98 % 0,72 % 1,83 % 1275
Feb. 11 3 486 572 6,48 % 2,84 % 0,95 % 1,81 % -88
Mars 11 3 783 012 5,76 % 2,53 % 1,37 % 1,40 % -363
April 11 2 647 900 5,37 % 2,51 % 0,91 % 1,27 % 698
Mai 11 3 513 878 5,35 % 2,39 % 1,04 % 1,22 % -417
Juni 11 3 290 188 4,97 % 2,10 % 1,14 % 1,06 % -144
Juli 11 3 132 828 4,92 % 2,07 % 1,17 % 0,97 % -5
Aug 11 5 516 662 5,23 % 2,52 % 0,72 % 1,33 % -212
*Nettokjøp/salg hos Nordnet, Netfonds, Saxo-E*Tradeog Skandiabanken i millioner kroner

OMSETNING: Oslo Børs* Nordnet Netfonds Saxo-E*Trade Skandiabanken
Aug. 10 245 194 230 6,61 % 3,13 % 1,75 % 0,93 %
Sep. 10 254 003 240 6,32 % 2,83 % 1,41 % 1,00 %
Okt.10 293 854 760 5,54 % 2,63 % 1,40 % 0,97 %
Nov. 10 321 169 130 5,30 % 2,65 % 1,01 % 1,05 %
Des. 10 235 240 100 5,61 % 2,98 % 0,91 % 1,13 %
Jan. 11 312 688 190 4,96 % 2,56 % 0,89 % 1,06 %
Feb. 11 325 494 202 4,94 % 2,55 % 1,17 % 1,03 %
Mars 11 311 595 620 4,32 % 2,27 % 1,95 % 0,91 %
April 11 206 836 030 4,06 % 2,20 % 1,22 % 0,83 %
Mai 11 270 311 920 3,32 % 1,91 % 1,29 % 0,75 %
Juni 11 222 695 600 3,90 % 1,83 % 1,57 % 0,63 %
Juli 11 171 279 720 3,84 % 1,92 % 1,20 % 0,84 %
Aug 11 310 462 320 4,62 % 2,34 % 0,92 % 0,93 %

*Tall i tusen

Vedlegg 2: De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i aug.

Mest handlet Mest solgt Mest kjøpt
Aksje Trans. Aksje Nettosalg Aksje Nettokjøp
1 Xact Derivat Bear       42 190 Aker Drilling   -84 676 555 PGS       34 298 547
2 Norsk Hydro       35 063 Yara   -78 123 688 Storebrand       28 680 128
3 Xact Derivat Bull       33 442 Telenor   -64 978 505 Det norske       22 321 048
4 Yara       31 272 Norsk Hydro   -50 672 604 DnB NOR       20 233 358
5 REC       26 280 Xact Derivat Bear   -40 230 211 Norske Skog       19 236 679
6 RCL       21 636 Xact Derivat Bull   -35 021 891 DNO       13 561 181
7 DNO       20 924 REC   -34 001 957 Rocksource       13 478 576
8 Marine harvest       19 714 Seadrill   -26 329 966 Sevan Drilling       12 545 586
9 DnB NOR       19 634 Algeta   -18 631 210 Frontline       12 353 884
10 Statoil       18 692 Archer   -11 551 094 Songa Offshore       11 862 956

* Nettokjøp/salg defineres som alle kjøp i en aksje fratrukket alle salg i en aksje. Et positivt tall angir nettokjøp, mens et negativt tall angir nettosalg. Tallene inkluderer handler via Nordnet, Netfonds, E-Trade og Skandiabankens kunder.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 384,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer