2010-05-31

Aktiehandel i maj: Sämsta börsmånaden sedan oktober 2008

Statistik från Nordnet över aktiehandeln under maj visar på en defensiv hållning till aktiemarknaden bland privatspararna. Till skillnad från april såldes det i maj fler aktier än vad som köptes, och omsättningen var hög.

Bland de mest sålda aktierna finns AstraZeneca och Castellum, några av de få bolag som lyckats gå med plus under månaden. Agerandet tyder på att spararna tar det säkra före det osäkra och tar hem vinster inför vad man bedömer som en skakig utveckling framöver.

I övrigt finns ingen tydlig trend på investeringarna. Bolag verksamma inom finans, fastigheter och media finns såväl bland de mest köpta som de mest sålda aktierna.

– Maj ser ut att bli den sämsta börsmånaden sedan oktober 2008, med en nedgång på drygt 7 procent. En serie negativa händelser kulminerade i finansbranschens egen nakenchock, när det i Tyskland infördes ett förbud mot så kallad naken blankning. Angela Merkel drog ner byxorna på investerarna och marknaden gillade inte vad den såg, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

Mest köpta aktier
Elekta
SCA
Nordea

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 310 000 depåer under maj månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Johan Tidestad, Sverigechef Nordnet, 0708-875 775
johan.tidestad@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 310,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.