2009-12-01

Aktiehandel i november: Deppigt Dubai ger köpläge

Svenska börsen var oförändrad under november 2009, men den totala omsättningen minskade med närmare 20 procent jämfört med oktober. Nordnets kunder har nettoköpt aktier under perioden och mest köpta bolag var Ericsson, följt av ABB och AstraZeneca.

– Privatspararna har nettoköpt aktier under november och de största investeringarna har vi sett mot slutet av månaden, efter att situationen i Dubai blev känd. Jag tror att många sparare upplever att Dubai-dippen är en isolerad händelse och en tillfällig motgång i en positiv utveckling på längre sikt. Med den uppfattningen är de senaste dagarnas sjunkande kurser helt enkelt ett bra köpläge, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

Samtliga de aktier som ligger högt på säljsidan har utvecklats bra under november. Den mest sålda aktien Swedbank är upp 6 procent, och Millicom är upp hela 12 procent. På köpsidan är läget det motsatta – Ericsson har backat 12 procent och tvåan ABB har gått ner med 4 procent.

– Det finns ingen enhetlig bild av vilka branscher spararna har valt att köpa och sälja under november. Mönstret vi ser är försäljningar i aktier som har gått bra, och köp i aktier som uppvisat dålig kursutveckling den senaste tiden, säger Johan Tidestad.

Mest köpta aktier

8. SEB
9. Handelsbanken
10. Getinge

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 300 000 depåer under november månad.

Filer