2021-06-30

Aktiehandel juni: Spararna storköper pandemiförlorare

De stora pandemiförlorarna dominerar i spararnas köptopp i juni. Samtidigt säljs succénoteringen Hemnet av. Det visar statistik från nätbanken Nordnet.

Börshumöret i juni styrdes liksom i maj av inflationsoron och Feds agerande.  I juni lyser tillväxtaktier, som ju är de som drabbats mest av inflationsoron, med sin frånvaro i spararnas köptopp.

– För första gången på många månader ser vi inte spararfavoriter som Evolution Gaming och Embracer i köptoppen. Istället radar de så kallade pandemiförlorarna upp sig. Vi hittar såväl SAS och Norwegian som Scandic och Intrum på köplistan, säger Frida Bratt.

Hon pekar på att återöppnandet av ekonomin gör att det är i den här typen av bolag man hoppas få se en tillväxt som tar fart.

– Vinsttillväxten kan fortsätta även i exempelvis flera teknikbolag, men den kanske inte accelererar på samma sätt som när samhället stängde ned. Då blir frågan var vi hittar en katalysator för tillväxt, och svaret spararna landar i är att återhämtningen blir just den trigger som behövs för pandemiförlorarna, säger Frida Bratt.

Hon höjer dock ett varningens finger.

– Man får fundera på hur mycket som marknaden redan prisat in. Som investerare behöver man också tänka till om pandemin kan ha inneburit bestående beteendeförändringar hos konsumenter. Ett exempel på det skulle kunna vara ett minskat affärsresande framöver, vilket exempelvis påverkar SAS, säger Frida Bratt.

På säljlistan toppar Hemnet.

– I juni har succénoteringen tappat. Många sparare gillar Hemnet, som har en unik marknadsposition. Frågan har hela tiden varit hur bolaget ska fortsätta växa från dagens läge, samtidigt som mycket tillväxt varit inprisat i aktien. Sådana frågeställningar blir än mer kritiska när marknadssentimentet generellt blivit lite skakigare för tillväxtaktier, säger Frida Bratt.

Flera tidigare stekheta kinesiska aktier säljs av.

– NIO och XPeng lockade extremt många nya sparare under fjolåret. Det var lite av en jakt på nästa Tesla. De senaste månaderna har dock intresset för såväl tech som kinesiska aktier svalnat, säger Frida Bratt.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i juni:

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
Investor Hemnet
Volvo Swedbank
SBB NIO
Norwegian Sobi
SAS Storytel
Kinnevik SEB
Scandic Hotels Group XPeng
Latour Fortnox
Intrum G5 Entertainment
NIBE Catena Media

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.