2022-03-31

Aktiehandel mars: Spararna rusar till Saab och SSAB

Rysslands krig mot Ukraina får investerare att se sig om efter bolag som kan anses vara ”vinnare” på den rådande situationen.

- Spararna rusar till bolag som Saab och SSAB, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

– Det hör normalt inte till vanligheterna att privatspararna flockas kring Saab. Aktien är den femte mest nettoköpta under mars månad. Sedan årsskiftet har antalet ägare av Saab ökat med 45 procent, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Spararna har tagit fasta på Saab som en eventuell ”vinnare” på kriget.

– Om det nu går att tala om vinnare och krig i samma mening, så får Saab ändå anses vara en sådan. Försvarsmakter i flera länder ser nu onekligen över sitt försvar. Men kanske ännu viktigare är att synen på vad som anses hållbart kan revideras. Saab har tidigare av många förvaltare valts bort av ESG-skäl, men det faktum att bolaget är på väg in i värmen igen bör betyda kapitalflöden in i aktien och det tar privatspararna fasta på, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

SSAB är den tredje mest nettoköpta aktien under månaden.

– Stålpriserna har rusat sedan Rysslands invasion av Ukraina, eftersom kriget väntas orsaka ett ännu större underutbud av stål, samtidigt som en del kinesisk stålproduktion har pausats på grund av smittspridning. Det gynnar kortsiktigt SSAB, som dessutom gillas för sin höga direktavkastning, säger Frida Bratt.

Stora köp fortsätter också att göras i Ericsson.

– Medan institutionella investerare möjligen drar öronen åt sig av ESG-skäl så har privatpersoner storköpt i aktien ända sedan härvan kring eventuella IS-mutor i Irak briserade i mitten av februari, säger Frida Bratt.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i mars:

Mest köpta Mest sålda
Investor Hemnet
SBB Telia Company
SSAB NP3 Fastigheter
Volvo Castellum
Saab Swedish Match
H&M Lundin Energy
Swedbank Hexagon
Embracer Stora Enso
Volvo Cars Hufvudstaden
Nibe Astrazeneca

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.