2021-03-31

Aktiehandel mars: Spararna tror fortsatt på tillväxtbolag

Trots ränteoro och problem i vaccinutrullningen fortsatte Stockholmsbörsen att ånga på under mars.

- Köpen i tillväxtstjärnor fortsätter, medan spararna säljer av bank, säger Frida Bratt.

Oron för högre räntor präglade de finansiella marknaderna i mars. Men i Stockholm fortsatte optimismen att råda – storbolagsindex har stigit med hela 16 procent hittills i år.

– Rotation mot bank och cykliskt har spelat Stockholmsbörsen i händerna. I februari såg vi tydligt att spararna hoppade på denna rotation, men i mars domineras köplistan, med några undantag, till stor del av tillväxtbolag, säger Frida Bratt.

Hon menar att det vittnar om att spararna inte ser rotationen mot ”gammelbörs” som cementerad.

– Dessutom har ju verkstad och bank kommit ikapp väldigt snabbt sedan årsskiftet. Då passar spararna på att sälja av; tre av fyra storbanker finns på säljlistan i mars, säger Frida Bratt.

Men den som satsar på tillväxtbolag framöver kan behöva mer aktivt plocka russinen ur kakan, menar Bratt.

– Tidigare har allt som andats tillväxt och förvärv stigit – nu tror jag man i högre utsträckning kommer att köpa de bolag där det finns substans bakom de höga värderingarna, säger Frida Bratt.

Köplistan toppas återigen av spararfavoriten och förvärvsmaskinen Embracer.

– Det var ett stort intresse för bolagets riktade nyemission, vilket stärker förtroendet för bolaget ännu mer även bland privatspararna. Dessutom påminner framgången med spelsläppet Valheim återigen om vd Lars Wingefors förmåga att hitta och förvärva kvalitativa spelutvecklare säger Frida Bratt.

Näst mest nettoköpt är Volvo.

– I slutet av månaden fick vi det oroande beskedet att halvledarbristen kommer att resultera i stora produktionsstörningar. Frågan man som investerare bör ställa sig är dels varför inte Volvo kunde förutse omfattningen av problemet när andra bolag kunde göra det, dels hur länge, hur många kvartal, detta kommer att ligga kvar och störa, säger Frida Bratt.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i mars:

Mest köpta

Astrazeneca

Ratos

Securitas

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt
@nordnet.se

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.