2021-10-29

Aktiehandel oktober: Utdelningsaktier gjorde comeback

Rapporterande börsjättar satte avtryck på spararnas aktieval i oktober, visar statistik från Nordnets svenska kunder.

- H&M, Nordea och Volvo är tillbaka i god form som högutdelare, och plockas in från avbytarbänken, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Börsklimatet i oktober var svajigt, men bjöd på en återhämtning mot slutet av månaden. Rapportperioden satte agendan.

– Ett svaghetstecken under rapportfloden är att flera bolag som kom med starka rapporter ändå inte fick positiva marknadsreaktioner på rapportdagen. Som exempel kan nämnas reaktionerna på rapporterna från Ericsson, Atlas Copco, Volvo och Sandvik, varav de två sistnämnda är aktier som under månaden plockades upp av spararna.

Ett annat storbolag som fick spararna att trycka på köpknappen var H&M.

– H&M är den tredje mest nettoköpta aktien den här månaden, och det hör inte till vanligheterna. Bolaget kom med en stark rapport, som visade på bland annat goda marginaler, stark online-försäljning och minskade varulager. Men framför allt signalerar extrautdelningen optimism, säger Frida Bratt.

Även Tele2 och Nordea letar sig in i köptoppen.

– Bank har klarat sig bra i börsfrossan, och är tillsammans med telekom en klassisk sektor för utdelningsinvesteraren. Utdelningsaktier var under pandemin av förklarliga skäl satta på avbytarbänken, men i takt med att beskeden om extrautdelningar ramlar in ökar suget från spararna. Aktier med höga utdelningar kan bli än mer attraktiva om börsklimatet fortsätter att vara lite svajigt, spår Frida Bratt.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i oktober:

Mest köpta Mest sålda
Investor Hemnet
Embracer Autoliv
H&M Coinbase
SBB XPeng
Kinnevik Boozt
Sandvik Acast
Volvo RVRC Holding
Industrivärden Moderna
Tele2 JM
Nordea Corem Property Group

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.