2011-04-29

Aktiehandeln i april: Spararna tankar olja

April månads aktiehandel präglades av stora nettoinflöden, framförallt under månadens två första veckor som en förberedelse inför en stark rapportperiod. Bland de mest nettoköpta aktierna finner vi bland annat Alliance Oil och Volvo. Bland de mest nettosålda aktierna finner vi storbankerna. Det visar statistik från nätbanken Nordnet avseende april månads aktiehandel.

Spararna andas stor optimism och tror onekligen på en stark rapportperiod . I Volvo fick spararna rätt när den avgående Herr Johansson kunde leverera en kanonrapport. Det återstår att se huruvida motsvarande spekulation går hem i Alliance Oil där sparare och analytiker är fulltankade, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

Bland de aktier som spararna valde att nettosälja under perioden finner vi storbankerna.  Även den före detta folkaktien Ericsson var en säljfavorit under månaden.

Bankfesten är över, de har slutat att överraska. Tidigare har spararna handlat upp aktierna som en del av finanskrisens återhämtning men nu gör de bedömningen att uppsidan är begränsad. Trots förbättrade resultat går aktierna ned. Det finns inte mer att krama ut. En annan aktie som gladde i veckan är sidledsaktien Ericsson som äntligen överraskade rejält. Spararna är därför snabba på att casha hem, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

Mest nettoköpta aktier  Mest nettosålda aktier

Alliance oil  1.  SEB
Boliden  2.   Lundin Mining
Autoliv  3.  Ericsson
SCA    4.  H&M
Volvo    5.   Astra Zeneca
Alfa Laval  6.  Electrolux
Tele2    7.   SHB
Husqvarna    8.  Sandvik
Teliasonera  9.  Swedbank
Lundin Petrolium 10.  Blackpearl Resources

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 215.000 svenska konton under april månad.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 370,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer