2012-04-30

Aktiehandeln i april: Utdelningsfest lockar sparare

Trenden att spararna nettoköper aktier håller i sig. Efter en lång period av flöden ut ur aktier har spararna för andra månaden i rad köpt för mer än de har sålt. Det visar statistik från april månads aktiehandel på nätbanken Nordnet.

– Utdelningssäsongen är här och då brukar spararna få upp ögonen för aktier med hög direktavkastning. En snittlig direktavkastning på listan över de mest köpta aktierna på drygt 4 procent är så klart intressant i tider när räntorna är låga och börsutvecklingen är fortsatt osäker, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på nätbanken Nordnet.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
1. H&M 1. Trelleborg
2. Tele2 2. Hexagon
3. Volvo 3. Husqvarna
4. Investor 4. Lundin Mining
5. SCA 5. TeliaSonera
6. SKF 6. Atlas Copco
7. SEB 7. Nordea
8. MTG 8. JM
9. Ratos 9. AstraZeneca
10. Clas Ohlson 10. Alfa Laval

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 245 000 svenska konton under april månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0735-311333
jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 415,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer