2012-03-30

Aktiehandeln i mars: Spararna återfår förtroendet för aktier

Börsåret inledde rekordstarkt under januari och februari men mattades något i mars. Trots det har den minskade volatiliteten attraherat spararna som lämnar sina sparkonton och åter för in sitt sparkapital i aktier. Mest köpt under perioden var cykliska aktier som SSAB, Boliden, Sandvik och Atlas Copco. Det visar statistik från mars månads aktiehandel på nätbanken Nordnet.

–  Flödet in i aktier är det högsta på drygt ett år. Spararna lämnade aktier under augustikraschen förra året men börjar åter se ljuset. Den minskade berg- och dalbanan på börsen gör att spararna åter börjar se aktier som en långsiktig sparform. Hyfsad makrodata i kombination med rekordhöga utdelningar ger löfte om en fortsatt stabilitet, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

–  Det som sticker ut är att nedpressade cykliska bolag ligger högt på köplistan. Med Grekland isolerat och ett USA som börjar visa styrka har blickarna vänts mot den kinesiska draken som visar oroande tecken på att tillväxtflamman börjar avta. Det har presset cykliska bolag under mars vilket lockar spararna till att göra klipp i nedgången, avslutar Jan Dinkelspiel.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
1. TeliaSonera 1. Ericsson
2. Boliden 2. AstraZeneca
3. SSAB 3. H&M
4. Swedbank 4. Alfa Laval
5. SKF 5. ABB
6. Sandvik 6. Nordnet
7. Atlas Copco 7. Oriflame
8. Volvo 8. Stora Enso
9. Active Biotech 9. Swedish Match
10. NCC 10. Elekta

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 240 000 svenska konton under mars månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0735-311333
jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet Bank AB is the leading broker in the Nordic region with about 415,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer