2013-05-31

Aktiesparare tvivlar på börsens fortsättning

Samtidigt som Stockholmsbörsens totalavkastningsindex slog nytt rekord under maj månad har spararnas aktivitetsnivå på börsen sjunkit. Under låg omsättning var säljsidan något större än köpsidan vilket innebär att privatspararna för andra månaden i rad minskade sina aktieinnehav. Månadens mest köpta aktier var de två kursförlorarna Lundin Petroleum och Ratos B men i topp finns även nygamla ICA-gruppen som gått fortsatt starkt. Säljfavoriterna under månaden toppas av B-aktierna i Volvo och H&M.

– Allt fler sparare lättar på sina aktieinnehav vilket är en signal om att de känner sig nöjda efter den starka uppgång som pågått sedan november 2012. Handelsmönstret under maj bekräftar den ökade skepticismen som syntes redan under april månad, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank.

– Oljeaktierna lockar fortfarande många sparare. Dessa aktier har inte hängt med i uppgången under året eftersom oljepriset befunnit sig i en fallande trend alltsedan februari. Ett bolag som Shamaran Petroleum ska ha svårt att kvala in på listan över mest köpta aktier givet sitt relativt låga börsvärde, men topplaceringen visar på privatspararnas stora intresse och riskaptit inom denna sektor, fortsätter Mårder.

– Att spararna säljer Volvo-aktier kan ha sin förklaring i att den närmar sig 100-kronorsstrecket. En nivå där aktien har vänt nedåt både i fjol och tidigare i år. Bolagets senaste kvartalsrapport var en resultatmässig kalldusch, även om det kompenserades av stark orderingång för kommande kvartal, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
LUNDIN PETROLEUM VOLVO B
RATOS B HENNES & MAURITZ B
ICA GRUPPEN STORA-ENSO R
INDUSTRIVÄRDEN C TELIASONERA AB
BOLIDEN SEB A
SHAMARAN PETROLEUM TRELLEBORG B
NORDEA LUNDIN MINING
HOLMEN B ABB LTD
ATLAS COPCO B ASSA ABLOY B
SV HANDELSBANKEN A SKANSKA B

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 230 000 svenska konton.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 456,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer