2013-03-28

Aktiesparare väljer Volvo och säljer flera högutdelare

De flesta av världens aktiemarknader fortsatte att stiga under mars. Denna trend fanns däremot inte på den svenska marknaden som under månaden rörde sig sidledes och faktiskt tappade i värde till följd av utdelningarna. Spararnas riskvilja minskade när oro spreds på marknaden i samband med valet i Italien och den finansiella oron på Cypern. Efter uppsvinget för aktiehandeln under januari har privatspararnas aktivitetsnivå successivt minskat, vilket innebar cirka 10 procent lägre volym än månaden innan

Lastbilstillverkaren Volvos aktie lockar återigen privatsparare efter att ha tillhört en av de mer sålda aktierna det senaste halvåret. Det är troligt att det stora förvärvet i Kina har bidragit till att skapa intresse för aktien, därtill har man lanserat en ny lastvagn som mottagits positivt och genom denna vinner man just nu marknadsandelar, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank.

Folkaktien Ericsson har varit i ropet under månaden och allt fler analytiker tror att bolaget har ett tillväxtspår framför sig, samtidigt som lönsamheten förväntas stiga. Detta har bidragit till att lyfta kursen och även intresset för aktien som utvecklats positivt, fortsätter Mårder.

På säljsidan finns flera defensiva aktier med höga utdelningar. Alla aktier som återfinns bland de mest sålda har faktiskt utvecklats bättre än börsen. Det är ett klassiskt sparbeteende att sälja aktier som gått starkt för att istället investera pengarna i aktier som underpresterat. Ofta tar privatsparare hem sina vinster för tidigt, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda fonder
VOLVO B AUTOLIV
SWEDBANK TELIASONERA
DANSKE BANK ASTRAZENECA
BOLIDEN SCA B
ERICSSON B AXIS
ASSA ABLOY B ELECTROLUX B
HUFVUDSTADEN A AVANZA
SWEDISH MATCH FORTUM
NOVO NORDISK B INDUSTRIVÄRDEN C
HEXAGON B SKANSKA B

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 230 000 svenska konton.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 445,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.