2019-02-28

Aktiespararna storfiskar i Swedbank

SVT:s uppgifter om misstänkt penningtvätt i Swedbank har fått aktien att tappa nästan en fjärdedel av sitt börsvärde på en vecka. Det får spararna att se köpläge, visar statistik från Nordnet. Antalet Nordnet-kunder som äger aktier i Swedbank har ökat med inte mindre än 40 procent på bara en månad.

Uppgifterna i SVT:s Uppdrag Granskning orsakade det största kursfallet i Swedbank under en enskild handelsdag sedan finanskrisen, och antalet affärer i aktien dagen efter att SVT:s program blev offentligt var det största i Swedbanks historia.

–  Sett till hela februari är Swedbank den överlägset mest handlade aktien bland Nordnets kunder och antalet ägare av aktien har ökat med hela 40 procent. Swedbank har varit den högst värderade av de fyra storbankerna, och när aktien nu fallit omkring 25 procent väljer många att köpa, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Samtidigt varnar hon för att aktien kan fortsätta att falla.

–   Osäkerheten är stor, vi har ännu inte hela bilden framför oss om vad som hänt. Tills vi vet det, och vad som kan bli konsekvenserna i form av böter eller annat, tror jag pressen på aktien kommer att bestå.

Aktiespararna tog under månaden hem vinsterna i flera bolag vars aktie steg på kvartalsrapporten. En av dem är Electrolux.

–   Bolaget släppte en riktig rapportrökare där man dels meddelade att man förbereder en avknoppning av affärsområdet Professionella produkter, dels visade att man lyckas kompensera för höga råvarukostnader. Det gav aktien rejäl luft under vingarna på rapportdagen, kommenterar Frida Bratt.

De mest handlade aktierna i februari hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta      Mest sålda
Swedbank  Dometic
Nordea MTG
Volvo Electrolux
Latour Veoneer
SCA Getinge
Castellum Sweco
Investor Skanska
Kinnevik Autoliv
Boliden Astrazeneca
Bure Bilia

F
ör mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.