2021-01-05

Aktive tradere går banans i Norwegian

I tillegg til å være en dominerende aktør blant private sparere har også Nordnet en stor andel av de private profesjonelle kundene. De såkalte «daytraderne». Desember måned har vært preget av store svingninger i markedet og enkeltpapirer. De profesjonelle aktørene har fortsatt å handle sine yndede trading-favoritter.

Aktive profesjonelle kunder hos nettmegleren Nordnet omsatte finansielle instrumenter for 7,7 milliarder kroner i desember. Daglig snitthandel blant de aktive kundene beløp seg på 6500 handler per dag for de norske kundene.

Av den totale handelen på 7,7 milliarder sto aksjer for 5,4 milliarder kroner. I tillegg til dette var handelen i finansielle derivater, herunder warrants, opsjoner, og forward kontrakter og på 2,3 milliarder kroner.

Den mest handlede aksjen var Norwegian, som ble omsatt for over 1 milliard kroner i løpet av desember måned. Man ser også en sterk trend i både Bitcoin XBTE og Nel, som har blitt handlet for henholdsvis 308 og 303 millioner kroner.

• Norwegian har i hele 2020 opplevd en berg og dalbane både på børsen og i det virkelige liv. Aksjen har de siste månedene steget betydelig, men ser man året over et er aksjen ned over 95 prosent. Trader du derimot aksjen og vet hva du gjør, er jo slike selskaper som Norwegian en gavepakke. Høyt volum, høye svingninger og sensitivitet for nyheter. Men, selv om aksjen stiger, betyr det ikke at de fundamentale forholdene understøtter kursutviklingen.

• Handel i Bitcoin har også tatt seg kraftig opp i løpet av desember måned. Med en ekstremt kraftig kursutvikling i hele år, har det akselerert i løpet av desember måned og per i dag er en bitcoin på over 28 000 USD. Dette har også våre profesjonelle tradere nytt godt av, forteller Investeringsøkonom i Nordnet, Mads Johannesen

Aksjeåret 2020 har bydd på ekstremt mye nyheter. Fra og med mars måned var coronaviruset altoppslukende, men det har også bydd på ekstremt mye hendelser spesifikt for finansmarkedet. Vi har hatt negative oljepriser, et presidentvalg, kollaps i lange renter, teknologi-bonanza, multippelekspansjon og nesten 300 prosents oppgang i Bitcoin for å nevne noe.

Selv om børsene har steget til nye rekordnoteringer i løpet av desember måned, har realøkonomien fortsatt å slite. Vi ser fortsatt kraftige nedstigninger og smitteoppblomstring i de store hovedstedene i verden. Her kan man nevne at store metropoler som Paris, London og Berlin er i helt eller delvis lockdown. Her hjemme ser vi fortsatt kraftige nasjonale og lokale tiltak mot smitten. I følge verdens helseorganisasjon og øvrige myndigheter vil vi måtte holde på disse tiltakene helt, eller delvis inn i 2021. Samtidig ser gjerne aksjemarkedet seks måneder frem i tid og fortsatt positive nyheter i forhold til vaksinasjonsfremgangen vil være viktig for videre utvikling i markedet. Dette også til tross for at vi i løpet av desember måned har fått nyheter om en mutert utgave av coronaviruset. Selv om dette isolert sett er dramatisk, har ikke noen hverken bekreftet eller avkreftet at ikke vaksinen vil virke på dette. Skal man tolke aksjemarkedet, ser de gjennom dette og antar at denne muteringen er av minimale konsekvenser.

Øvrig legger Oslo Børs bak seg en meget sterk måned og endte opp over 3 prosent. Mye av oppgangen kan tilskrives oljeprisen som er opp over 8 prosent for desember måned. Samtidig ser man at «grønne aksjer» fortsatt er i en positiv trend. Med innsettelsen av Joe Biden og «Green New Deal», vil nok dette fokuset også løftes høyt i perioden fremover også.

• Et av selskapene som har opplevd en fantastisk måned er Quantauel. Fra å ha vært i en nedadgående trend siden tidligere toppnoteringer, har selskapet meldt om flere interessante nyheter siste måned. Blant annet har prosjekter fra fabrikken Skive og prosjekter i samarbeid med BASF i Kristiansund kommet med lovende oppdateringer, som har sendt aksjen opp 27 prosent i desember, avslutter Johannesen.
Instrument Omsatt i kroner
Totalomsetning 7 768 966 521
Norwegian Air Shuttle 1 044 772 861
NEL 308 750 740
Bitcoin XBTE 303 408 770
Equinor 269 640 923
Quantafuel 214 795 271
Skandinaviska Enskilda Banken ser. A 198 870 152
Aker BP 193 926 875
SAS AB 184 714 535
OMXS300L 180 540 051
Fingerprint Cards AB ser. B 166 794 121

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.