2015-12-29

Årets vinnarfonder fortsätter att locka fondspararna

Det blev ett oroligt slut på fondåret, bland annat med en kraftig nedgång för börsens storbolag. Fondspararnas satsning på småbolagsfonder under året visade sig vara bra, de har givit bättre avkastning än andra Sverigefonder under året.

De svenska fondspararna hos Nordnet var aktiva under december. Småbolagsfonder tar fortsatt mycket plats på tio-i-topp-listan. Fem av de tio mest köpta fonderna var småbolagsfonder.

Fondspararna har varit storköpare av småbolagsfonder under hela året och december blev inget undantag. Småbolagsfonderna har utklassat de vanliga Sverigefonderna under 2015 och fondspararna tror att den trenden kommer hålla i sig 2016, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Fondspararna fortsatte att sälja defensiva fonder som hedgefonder och räntefonder.

Hedgefonderna har tappat många sparare som hoppats på en stabil avkastning. I ett läge där aktiemarknaden har varit skakig och räntefonder har gett negativ avkastning har många hedgefonder misslyckats med att leva upp till förväntningarna, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG CARNEGIE STRATEGIFOND A
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE ALFRED BERG RYSSLAND
DIDNER & GERGE SMÅBOLAG EXCALIBUR FOND
FIDELITY EMERGING MARKETS FUND SPILTAN HÖGRÄNTEFOND
DNB SWEDEN MICRO CAP FUND BRUMMER MULTI-STRATEGY 2XL
SWEDBANK ROBUR NY TEKNIK BRUMMER MULTI STRATEGY
LANNEBO SMÅBOLAG ROBUR RÄNTEFOND PENSION SEK
CATELLA HEDGEFOND CARNEGIE CORPORATE BOND
SEB EUROPA SMÅBOLAGSFOND HEPTAGON HARVEST CHINA A SHARES EQUITY FUND A USD
DIDNER & GERGE SMALL & MICROCAP FIM RUSSIA ACC

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Filer