2014-10-07

Arvosijoittamisen opit saaneet taakseen kansanliikkeen

Nettipankki Nordnetin osakestrategi Jukka Oksaharjun sijoituskirjoja Hyvästä yhtiöstä hyvään sijoitukseen (2012) ja Hajauta tai hajoa (2013) on painettu alle kahdessa vuodessa jo 12 000 kappaletta. Näistä yli 5 000 kirjaa on myyty Nordnetistä vähittäisasiakkaille. Kansa janoaa arvosijoittamisen oppeja.

Vähittäismyynnin ohella tuhannet sijoittajat ovat saaneet kirjan veloituksetta aloittaessaan säästämisen ja sijoittamisen Nordnetissä. Kirjoja on myös lahjoitettu oppilaitoksiin. Suuren suosion saavuttaneet sijoituskirjat ovat saaneet kiitosta etenkin siitä, että niissä avataan hankalaksikin koettuja sijoittamisen oppeja selkokielellä.

–  Jukka Oksaharjun kirjojen myyntiluvut ovat näinä aikoina vertaansa vailla. Oksaharju on noussut hämmästyttävän nopeasti maan tunnetuimpien sijoituskirjailijoiden joukkoon. Yksi menestystä selittävä tekijä on se, että Oksaharju puhuu avoimesti omasta sijoittamisestaan ja uskaltaa pistää persoonansa peliin. Hän on onnistunut luomaan itsestään brändin, kertoo Helsingin seudun kauppakamarin kustannusjohtaja Antti-Pekka Hulkko.

–  Uskon, että tiukat ajat palauttavat sijoittajat perusasioiden äärelle. Nyt sijoittaja ei rakenna pilvilinnoja, vaan pysyy sijoituslaskelmissaan maan tasalla, mikä suosii arvosijoittamista. Sen yhtä olennaisena osana on osingon ja ennen kaikkea osingon kasvuvauhdin arvostaminen. Tämän seurauksena kuluvana vuonna erityisesti parhaat osingonmaksajat ovat menestyneet Helsingin pörssissä. Osakemarkkinoilla on tällä hetkellä paljon tavanomaisuudesta poikkeavaa pääomaa, sillä korkosijoittajatkin ovat oivaltaneet, että nykyisen lähes nollakoron aikana parhaat korkosijoituksetkin löytyvät korkeaa osinkotuottoa tarjoavista osakkeista, kommentoi pitkän linjan sijoitusguru ja useita arvosijoittamista käsitteleviä teoksia kirjoittanut Kim Lindström.

–  “Oksaharju puhuu samaa kieltä kuin me yksityissijoittajat. Hänen asiantuntevat ja provokatorisetkin kommentit antavat eväitä omaan sijoitus”Oksaharju puhuu samaa kieltä kuin me yksityissijoittajat. Hänen asiantuntevat ja provokatorisetkin kommentit antavat eväitä omaan sijoitus”Oksaharju puhuu samaa kieltä kuin me yksityissijoittajat. Hänen asiantuntevat ja provokatorisetkin kommentit antavat eväitä omaan sijoitusOksaharju puhuu samaa kieltä kuin me yksityissijoittajat. Hänen asiantuntevat ja provokatorisetkin kommentit antavat rahanarvoisia eväitä lukijan omaan sijoitustoimintaan, jatkaa useita sijoitusoppaita kirjoittanut toimittaja Karo Hämäläinen.

–  Arvosijoittaja sisäistää osakkeen tunnuslukujen ohella keskeisimmät luvut myös itse pörssiyhtiön tuloslaskelmasta ja taseesta. Sijoitus on yleensä vakaalla pohjalla, kun sijoittaja ymmärtää, miten liiketoiminnan luvut ovat muodostuneet arvonmääritykseen. Arvosijoittaminen ei ole pikavoittoja tavoittelevien laji, mutta Oksaharjun selkokieliset teokset antavat laajalle kansanosalle tuhdit eväät menestyvään sijoitustoimintaan pitkässä juoksussa, uskoo Inderesin pääanalyytikko Sauli Vilén.

–  Kirjojen ydinsanoman mukaan menestyvä sijoittaja on omistaja yhtiössä, ei heilahtelevassa osakkeessa. Arvofilosofialla sijoituksia ei tehdä muodikkaisiin, vaan laadukkaisiin mutta kenties medianäkyvyydeltään tylsiin yhtiöihin. Kirjojen suosio osoittaa, että suomalaiset sijoittajat ovat kiinnostuneita pitkäjänteisestä sijoittamisesta, iloitsee Jukka Oksaharju.

Merkkipaalun kunniaksi Oksaharjun sijoituskirjat ovat saatavilla koko loppuvuoden 2014 ajan tarjoushinnoin Nordnetistä. Hyvästä yhtiöstä hyvään sijoitukseen 14,90 euroa (norm. 19,90 euroa), Hajauta tai hajoa 19,90 euroa (norm. 25,00 euroa) ja molemmat kirjat pakettihintaan 29,90 euroa (norm. 39,90 euroa).

Lisätietoja antaa:
Jukka Oksaharju, Nordnet Suomen osakestrategi
050 376 0589 / jukka.oksaharju@nordnet.fi

Nordnet is a Nordic online bank with about 519,400 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi