2021-08-30

Asien och investmentbolag populärt bland fondspararna i augusti

Breda indexfonder med fokus på tillväxtmarknader och Asien hamnade högt upp på fondspararnas köptopp i augusti.

- Tillväxtmarknader har haft det tufft den senaste tiden, men spararna ser en vändning framför sig, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Oron på börserna ökade i augusti, med stora rörelser under enskilda handelsdagar.

– Kombinationen ökad smittspridning men samtidigt också fortsatt hökaktiga signaler från den amerikanska centralbanken om minskade stödköp gjorde investerare mer nervösa, säger Frida Bratt.

Främst är det tillväxtmarknadsfonder som har drabbats av oron, medan exempelvis Europafonder har gått bättre. Verkstads- och banktunga Europa är inte lika känsligt för oro för stigande räntor.

– Tillväxtmarknadsfonder, men särskilt fonder med fokus på Kina, tillhör de som har gått allra sämst under månaden. Det beror dels på den kinesiska statens tuffare regleringar av flera sektorer, men också på ökad smittspridning och låga vaccinationsgrader i flera länder. Nedgången har dock fått spararna att köpa just tillväxtmarknader i högre utsträckning, säger Frida Bratt.

Allra mest köpt är dock en investmentbolagsfond.

– Investmentbolagens höga premier hamnade under lupp i augusti. Det är en viktig diskussion – rabatten är ju ett av argumenten för att investera i investmentbolag. Diskussionen har gjort att premierna kommit ned något. Samtidigt fortsatte spararnas månadsinsättningar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag med oförminskad styrka, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i augusti:

Mest köpta Mest sålda
Spiltan Aktiefond Investmentbolag BNP Paribas Brazil Equity
Länsförsäkringar Global Indexnära Swedbank Robur USA
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära IKC Global Trend
Öhman Etisk Emerging Markets BNP Paribas Energy Transition
Swedbank Robur Access Asien JPM China
Swedbank Robur Ny Teknik BGF World Energy
Spiltan Räntefond Sverige Consensus Småbolag
AMF Aktiefond Småbolag Öhman Obligationsfond
SPP Aktiefond Global Franklin Natural Resources
Spiltan Räntefond Sverige BNP Paribas Energy Transition