2009-08-03

Bästa juli för svenska aktier sedan 1993

Under juli 2009 steg den svenska börsen med närmare 11%. Det är den bästa högsommarmånad svenska aktier har presterat på sexton år: under juli 1993 steg börsen med 12%. Juli 2009 var också den första månad under året som privatspararna nettosålde aktier. De mest sålda bolagen bland Nordnets kunder är riktiga sommar-raketer som Sandvik, SEB, Boliden och Trelleborg.

– Juli har varit en riktigt ljus månad på den svenska börsen, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet. Bolagen har klarat rapportsäsongen på ett bra sätt och i de flesta fall lyckats överträffa förväntningarna. Med en uppgång på närmare 11% är det här den bästa juli vi har sett sedan 1993, och privatspararna har valt att realisera de vinster de har gjort den senaste tiden.

De aktier som privatspararna har köpt under juli är framför allt defensiva bolag som inte har hängt med i den senaste tidens uppgång, som Astra, Ericsson, Nokia och Unibet.

– Vi ser att privatspararna har valt att ta hem vinster i de bolag som har gått extremt starkt i juli, säger Johan Tidestad. Sandvik, Boliden, SEB och Trelleborg ligger alla på säljsidan. På köpsidan är min tolkning att spararna positionerar sig för en neutral höstbörs, då man har valt att investera i mer konjunkturokänsliga sektorer som läkemedel, spel och telekom. Efter en uppgång på över 30% för årets första sju månader tror jag spararna är osäkra på om börsen orkar upp så mycket mer den närmaste tiden.

Mest köpta aktier

8. Lundin Petroleum
9. Assa Abloy
10. Skanska

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 250 000 depåer under juli månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Johan Tidestad, Sverigechef Nordnet, 0708-875 775
johan.tidestad@nordnet.se