2012-04-30

Betaler for mye skatt, men gjør ikke noe med det

Nesten halvparten av alle nordmenn mener de betaler for mye i skatt, men bare 2 av 10 planlegger økonomien sin slik at de kan betale minst mulig skatt, viser en undersøkelse Nordnet Bank har gjort.

Det er siste innspurt før vi skal levere selvangivelsen og mange nordmenn går glipp av tusenlapper fordi de ikke planlegger økonomien sin mest mulig skatteeffektivt. Det finnes mange muligheter til skattefradrag, men dette ser det ikke ut til at vi benytter oss av i stor nok grad. Hele 8 av 10 nordmenn sjekker ikke muligheten for å betale mindre skatt viser undersøkelsen.

– Mens vi sparer penger på matvarer og gjør prissammenligninger på både flyreiser og lånerenter, undersøker altså nordmenn flest ikke muligheten til å betale mindre skatt. Setter du deg inn i de fradragene som er relevante for deg, kan det bli en svært god timelønn for strevet, påpeker Spareøkonom i Nordnet Bank Sissel Olsvik Vammervold.

Selv om vi i hovedsak ikke undersøker muligheten for å betale mindre skatt, går vi gjennom postene i selvangivelsen og sjekker at de er korrekte.  Bare 15 prosent sjekker ikke selvangivelsen i det hele tatt og 4 av 10 sjekker selvangivelsen nøyere dersom de får restskatt.

– Selv om vi nå kan levere selvangivelsen ved såkalt “stille aksept”, er det betryggende at 85 prosent av oss i hvert fall går gjennom de største postene og undersøker at de er korrekte, sier Sissel Olsvik Vammervold

46 prosent av befolkningen mener de betaler for mye skatt, mens kun 4 prosent mener de betaler for lite.

– Det er kanskje ingen overraskelse at mange mener de betaler for mye i skatt, men det er oppsiktsvekkende at halvparten av oss synes vi betaler akkurat passe med skatt. Det er ikke det inntrykket vi får når det diskuteres på politisk plan eller over lunchbordet på arbeidsplasser, avslutter Sissel Olsvik Vammervold.

For ytterligere kommentarer kontakt:
Sissel Olsvik Vammervold, Spareøkonom hos Nordnet

Mobil: 907 82 282 eller mail: sissel.olsvik.vammervold@nordnet.no

Pressebilder: http://org.nordnet.se/en/news/newsroom/images/press-images

Undersøkelsen er gjort i samarbeid med CINT AB. Spørsmålene stilles via et webpanel til et representativt utvalg av Norges befolkning. Spørsmålene ble besvart av totalt 1039 respondenter som speiler Norges befolkning med tanke på kjønn, alder og bosted. Spørsmålene ble besvart i uke 16. CINT benytter seg av en konfidensgrad på 95 prosent og dermed blir feilmarginen i svarene ca +/- 3 prosent.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 415,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer