2011-02-14

Børsen går bedre på valentinsdag

Dagen i dag er ikke bare en romantikkens dag, det er også en god dag at eje aktier. Børsen stiger nemlig mere på valentinsdag end på andre dage, i hvert fald hvis man ser på de senere års handelsstatistik. Det viser en undersøgelse gennemført af Nordnet, som har set på udviklingen siden december 1989 og frem til i dag.

I perioden fra 1989 og frem til i dag er Københavns Fondsbørs OMXC20-indeks i gennemsnit steget med 0,03%, mens den på valentinsdag i gennemsnit er steget med hele 0,45%. Den bedste valentinsdag i et børsperspektiv var i 2003, hvor indekset steg med 2%. Den dårligste var 1991 med et fald på 0,6%.

– Valentinsdag er på mange måder blevet en kommerciel succes. Det er en dag som giver dollartegn i øjnene på eksempelvis blomsterforhandlere og chokoladeproducenter. Men at udviklingen på Københavns Fondsbørs går bedre netop denne dag, må vi nok formode er lidt af en sjov tilfældighed, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Ser man på de øvrige nordiske lande, er tendensen den samme i Norge, hvor børsen er stedet 0,26 på valentinsdag, mod normalt på 0,05 om dagen. I Sverige derimod, ser man et gennemsnitligt fald på 0,003% mod en normal stigning på 0,04% om dagen.

Valentinsdag, også kaldet Valentines day eller alle hjerters dag, markeres 14. februar som en hyldest til kærlighed og romantik. Dagen fejres især i engelsksprogede lande, men er i de senere år blevet større og større i Danmark og de øvrige nordiske lande. Valentines day er blevet fejret i England siden 1600-tallet.

Undersøgelsen har taget udgangspunkt i OMX Nasdaq Copenhagens eliteindeks OMXC20 og inkluderer alle børsdage fra 4. december 1989 og frem til i dag.

For yderligere information, kontakt venligst

Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark

Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071

E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 360,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer