2015-10-30

Börsen gjorde en stark comeback i oktober

Aktiemarknaden stärktes av företagens Q3-rapporter, som visade sig starkare än väntat, och riksbankernas expansiva penningpolitik.

De svenska spararna fortsatte att vara mycket aktiva och biometribolagen var återigen i hetluften. Börsens mest omsatta bolag Fingerprint Cards var högst upp på köplistan och på femte plats kom det lilla Norska bolaget NEXT Biometrics, som från ingenstans.

Handeln i Fingerprint har varit minst sagt dramatisk senaste tiden, spararna valde framför allt att investera i aktien efter ett fall på cirka 40 procent under en dag. Spararna fick också upp ögonen för norska NEXT Biometrics efter att Melker Schörling och Hexagons vd Ola Rollén gjort en stor investering i bolaget, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

På säljsidan dominerade råvarubolagen, som stod för fem av tio aktier på listan.

Spararna tappade tron på en snabb återhämtning i råvarumarknaden. Låga råvarupriser och låga investeringsnivåer fick spararna att kliva av. Boliden, SSAB och Lundin Mining var alla högt upp på säljlistan, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
FINGERPRINT CARDS B VOLVO B
TELIASONERA AB BOLIDEN
HENNES & MAURITZ B SWEDBANK AB
SENSYS GATSO GROUP AB SSAB B
NEXT BIOMETRICS GROUP AS GETINGE INDUSTRIER B
 ANOTO GROUP TETHYS OIL
SKANSKA B ATLAS COPCO A
SKF B SSAB A
NORDEA ABB

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet Bank, 0700-99 02 99
Email: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Filer