2010-09-24

Børsnoterte fond mer populære enn vanlige fond

​Fersk statistikk for august viser at sparing i børsnoterte fond (ETF’er) er i ferd med å bli den nye folkesparingen. I august omsatte og nettokjøpte Nordnets kunder for over tre ganger så mye i børsnoterte fond sammenlignet med vanlige fond. For å svare på kundens økte interesse lanserer Nordnet i dag det første ETF-torget i Norge, og samler med dette alle børsnoterte fond som finnes i Norden, Tyskland, Canada og USA på en og samme plattform.

– Nordnets fokus er på sparernes interesser. Vi ønsker å gi private sparere muligheter, verktøy og kunnskap slik at de kan ta makten over sparepengene sine. Etter etterspørsel fra kundene velger vi nå å lansere den første markedsplassen som samler alle børsnoterte fond og sertifikater i Norden, Tyskland, Canada og USA på en og samme plattform. Som fondssparer får du dermed flere fond å velge på. I tillegg får du bedre søkeverktøy, og en enklere oversikt over alle de børsnoterte fondene som finnes. Å spare i børsnoterte fond blir nå mye enklere, mer interessant og morsommere, sier Anders Skar, daglig leder i Nordnet Norge.

På ETF-torget er det mulig å handle børsnoterte fond i realtid, akkurat som ved vanlige aksjehandel på børsen. Sparerne slipper dermed ventetiden på et par tre dager som er praksis når du kjøper og selger vanlige fond. Totalt får du nå via Nordnets ETF-torg tilgang til 1700 børsnoterte fond og 300 børsnoterte sertifikater som baserer seg på en mengde ulike indekser, råvarer, eksotiske markeder og land som det ellers er vanskelig å få tilgang til.

– Utvalget av børsnoterte fond og sertifikater har blitt veldig stort og det vokser hele tiden. Det eksisterer et behov for å samle alle disse produktene på et og samme sted, og ikke minst tilby objektiv og god informasjon om fondene. Informasjonen til investor og transparensen blir også bedre ved at man kan sammenligne fondene med hverandre, og sortere etter for eksempel avkastning, underliggende, og fondsforvalter, sier Anders Skar.

Børsnoterte fond har på kort tid blitt veldig populært. Det viser ikke minst statistikk fra Nordnet for august måned hvor børsnoterte fond hadde en omsetning og en nettotegning på mer enn tre ganger så mye som tradisjonelle fond.

– Du må ikke være proff for å handle børsnoterte fond. I utgangspunktet er det ikke noe større risiko forbundet med børsnoterte fond sammenlignet med vanlige fond. Med børsnoterte fond får du samme risikospredning som vanlige fond, men forvaltningsavgiften er lavere. En annen stor fordel er fleksibiliteten – du kan kjøpe og selge akkurat når du vil, og kan raskt selge deg ut av dine fond dersom markedet svinger mye, sier Anders Skar.

Xact Fonder, Handelsbanken Capital Markets, og db x-trackers er partnere på Nordnets ETF-torg. Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 316.000 kunder i Norden i august måned.

Kilde: Nordnet

For ytterligere informasjon, kontakt: Anders Skar, Daglig leder Nordnet Norge, +47 233 330 16 / +47 959 222 77 - anders.skar@nordnet.no.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 315,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.