2016-07-01

Brexit førte til historisk volatilitet og oljesalg for Nordnets kunder

Børsmåneden juni hadde en rolig start før volatiliteten eksploderte i forkant av Brexit-møte hvor verdens investorer helt plutselig flyktet inn i Gull, USD og Tyske 10 årsrenten. Markedet falt helt ned til 575 på indeksen, før det hentet seg inn. Torsdagen før Brexit var Oslo Børs tilbake på 1. juni nivået på 611. Overraskelsen var stor da Brexit ble en realitet og vi våknet opp fredag 23. juni til Nikkei ned 11 % og verdens valutaer gikk amok. Yen var blant annet opp 15 % mot det Britiske pundet som stupte. Fredag 23. juni var Nordnet Oslo Børs nest største kjøper bak Morgan Stanley, sier Nordnets Investeringsøkonom Tom Hauglund.

Statistikk fra Nordnet viser at privatpersoner nettokjøpte aksjer for 172 millioner på Oslo Børs i mai. Totalt har private kunder hos Nordnet kjøpt aksjer for nesten 1 mrd så langt i 2016.

– Privatpersoner nettokjøper fortsatt aksjer, men urolighetene og usikkerheten rundt fremtiden for EU, og konsekvensens rundt Storbritannia sin EU-exit, vil ligge som en klam hånd over markedene fremover. Kundene blir mer nervøse og usikre når slike uventede hendelser inntreffer, sier Tom Hauglund.

Oljeprisen biter seg fast rundt 50 USD til tross for enorme svingninger. Dog har aktiviteten på landrigg-markedet økt, noe som antyder at 50 USD oljepris er et slags brytningspunkt for Shale Oil.

– Marine Harves troner igjen på toppen over de mest kjøpte aksjene. I tillegg finner vi flyselskapet Norwegian tett bak, sammen med Grieg Seafood og DnB. Konsum har tidligere i år vært en sterk sektor å være i når markedene er urolige og blir ansett som en trygg havn når markedet svinger mye. Norwegian har fått skikkelig juling i frykt for at Engelskmenn skal endre ferievanene grunnet Brexit, samt at sterkere USD er lite gunstig for deres fremtidige gjeldsforpliktelse på nye leveranser av fly, forteller Hauglund.

De mest solgte aksjene i juni var overraskende nok Statoil som helt klart var den største med netto-salg på hele 72 millioner kroner. Nestemann var også oljerelatert med både TGS og DNO som de største. Så det er ingen tvil om at kundene våre er risk off innen olje i juni, og mener nok at tiden er inne for å gevinstsikre oljeposisjoner. Statoil har hatt en særdeles sterk utvikling så langt i år og Nordnets investeringsøkonom tror dette først og fremst er gevinstsikring.

De aksjene som har vært mest handlet i mai, og som dermed kanskje best representerer spekulantenes handel var REC, Thin Film, Frontline og Norwegian.

– Igjen troner REC på toppen over de mest handlede aksjene. Ikke noe selskapsspesifikke nyheter i sektoren, annet enn Tesla som vil kjøpe Solar City i USA. Aksjen er ned over 20 % siste måneden og den type volatilitet tiltrekker seg mye aktivitet.

– Norwegian har det vært mye aktivitet rundt, ettersom den falt ekstremt fort etter Brexit-avgjørelsen. Nordnet har handlet Norwegian-aksjer for over 400 millioner i juni, og nettokjøpet er på 42 millioner kroner.

Mest kjøpte norske aksjer Nettokjøp i kroner
Marine Harves 64 970 758

Marine Harvest 7 259
Prosafe 6 941
DNO 6 557

Kilde: Nordnet og Oslo Børs.

For mer informasjon kontakt:

Tom Hauglund, Investeringsøkonom Nordnet Norge
+47 928 15 234 | tom.hauglund@nordnet.no | Twitter: @TomNordnet

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.