2015-06-01

Bunnfiske hos private aksjeinvestorer i mai

Kunder av Nordnet nettokjøpte norske aksjer for 144 millioner i mai, og i tillegg utenlandske aksjer for 16 millioner. Største nettokjøp er i REC og Seadrill, to aksjer som begge er ned mer enn 50% siste år. Mest solgt er oljeservice-aksjene TGS Nopec og Prosafe.

Nettokjøpet på 144 millioner i mai er det største fra Nordnetkundene hittil i år, og en reversering av den negative tendensen fra april da det ble netto solgt aksjer for 186 millioner. Hittil i år har kunder av Nordnet nettokjøpt norske aksjer for 278 millioner kroner.

Blant de utenlandske markedene var det størst nettokjøp i Eurosonen og Nord Amerika med henholdsvis 11 og 7 millioner, mens danske aksjer ble netto solgt for 3 millioner. Tesla var mest kjøpte utenlandske aksje, mens Lockheed Martin og Carlsberg ble mest solgt.

Det er interessant å se at to såpass forskjellige selskaper som REC og Seadrill topper kjøpslisten sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Det eneste disse aksjene har felles er at de har falt mye det siste året, og handles nær de laveste nivåer de har gått for på mange år. Det er tydelig at mange kunder nå mener de begynner å bli billige, sier Strøm.

– Vi opplever økende interesse for handel både i norske og utenlandske aksjer, og en netto tilstrømming av kapital til markedet. Kundene liker at det er mange muligheter tilgjengelig, og det er positivt at fler og fler benytter seg av en større del av utvalget, sier Karl Oscar Strøm.

Mest handlede aksjer i mai hos Nordnet:

Selskap Andel av handel
BW LPG -5 855 854
IDEX -5 563 716
Borregaard -5 448 236

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge
Telefon 47 922 19 068|e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a bank for investments and savings with business in Sweden, Denmark, Finland and Norway. The idea behind Nordnet is to give customers control of their money, and the goal is to become the no. 1 choice for investments and savings in the Nordics. Nordnet AB (publ) is listed in Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk or www.nordnet.fi.