2016-09-01

Bunnfiske i oljeservice og laks

Børsmåneden august var preget av store svingninger innen sjømatsektoren og stigende oljepris som utlignet hverandre. Oljen steg fra 43,32 USD til 46,94 i august. Til tross for stigende oljepris falt Statoil 1 krone i perioden. Måneden har vært nyhetsfattig, og det har også ført til lavere enn normalt volum på børsen.

Nordnet sine privatpersoner nettokjøpte for hele 84 millioner kroner i august. Dermed har vi snart nådd 1,4 mrd nettokjøp for året. Det er hovedsakelig energisektoren som tiltrekker seg penger (også positiv nettokjøp innen teknologi). Noe mer nervøst blant kundene når det kommer til konsum og sjømat – men vi ser selskaper på både kjøps- og salgssiden. Den sterkeste trenden på salgssiden er at vi ser at kundene selger bank- og finansaksjer.

Oljeprisen svinger mer enn vanlig. I juli falt den 12 USD ned til 40 USD. I august steg den mye igjen. Det virker som at markedet mer enn noen gang handler på oljelagrene i USA. Mange tradere spekulerer i at lagrene skal stige igjen etter at driving-season nå tar slutt.

– Statoil troner igjen på topp over Nordnet sin mest kjøpte aksje, og jeg er ikke så overrasket. Med tanke på oljen som steg, så falt aksjen. Men det kanskje viktigste var at Statoil kom med en oppdatering på Sverdrup-feltet. De sa at fase 1 nå har en break-even helt ned på $ 25. Dette er ned fra tidligere 40-tallet. Premiere Oil leverte tall forleden hvor de sa de hadde positiv cash flow over $ 45. Dette henger sammen med at kostnadene for å operere har kommet vesentlig ned fra underleverandørene, sier Investeringsøkonom i Nordnet, Tom Hauglund.

De meste solgte aksjene denne måneden var noe overraskende DnB. Storebrand er også høyt på listen over aksjer som er solgt. Så finansaksjer har ikke vært populære i august uten at det er noen spesiell grunn til det. Kan muligens henge sammen med lavere internasjonale rentebaner som gjør at marginene til finansaksjer blir presset.

– De mest handlede aksjene denne måneden bærer preg av restrukturerte selskaper som Prosafe, Bw Offshore og Songa Offshore. Volatilitet tiltrekker seg aktivitet, og det er tydelig blant disse aksjene tidligere har svingt voldsomt. Prosafe var det rykter om short-inndekning i forkant av generalforsamling som løftet aksjen til over 1,4 kr.

For mer informasjon kontakt: Tom Hauglund, Investeringsøkonom Nordnet Norge | +47 928 15 234 | tom.hauglund@nordnet.no |Twitter: @TomNordnet

Vedlegg:

Mest kjøpte norske aksjer Nettokjøp i kroner
Statoil  43 474 130

Opera Software  -7 745 232
Thin Film Electronics  -5 778 082
Grieg Seafood  -5 268 451
Mest handlede norske aksjer Antall transaksjoner
Prosafe 12 493
Thin Film Electronics 10 039
Statoil 9 597
BW Offshore Limited 9 182
REC Silicon 9 146
Songa Offshore 7 331
Marine Harvest 7 324
Norwegian Air Shuttle 5 644
DNO 5 642
Petroleum Geo-Services 5 618

Kilde: Nordnet og Oslo Børs.

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.