2015-03-31

Bunnfisking i Oljeservice – salg av fiskeaksjer

Kunder av Nordnet har kjøpt norske aksjer i økende tempo gjennom første kvartal. Med kun en handelsdag igjen har de økt aksjeplasseringene på Oslo Børs med 124 millioner i mars. Flere oljeserviceselskaper er nå blant de mest kjøpte.

Kjøpene av norske aksjer viser en økende tendens med 124 millioner i mars, opp fra 114 millioner i februar og 81 millioner i januar. Samlet sett har dermed Nordnetkunder nettokjøpt aksjer for 319 millioner på Oslo Børs i første kvartal.

Etter store kursfall gjennom fjoråret begynner oljeserviceselskaper nå å dukke opp på de private investorenes kjøpsliste, og både Seadrill, Prosafe og Kværner var blant de ti mest kjøpte aksjene i mars. Salgslisten toppes i likhet med forrige måned av lakseselskapet Marine Harvest, og også Lerøy Seafood er blant de ti mest solgte aksjer.

Det er en god stemning i markedet, sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Oslo Børs er opp 8 prosent siden nyttår, og dette må sies å være bra avkastning selv om oppgangen i Norge har vært mye mindre enn i de andre nordiske markedene.

Fortsatt domineres av nyhetsbildet av skrekkhistorier om fallende investeringer innen oljeservice, og analytikerne er generelt negative til disse aksjene. Det er derfor interessant å se at investorer nå begynner å posisjonere seg i sektoren. Tiden vil vise hvem som får rett, men historien er full av eksempler på at aksjene snur før inntjeningen i selskapene gjør det, sier Karl Oscar Strøm.

Mest handlede aksjer i mars hos Nordnet:

Selskap Andel av handel
Opera Software -7 324 742
Lerøy Seafood Group -6 973 899
Statoil -6 416 090

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge
Telefon 47 922 19 068|e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 561,400 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.