2012-02-01

Comeback for private aksjesparere i januar

Private aksjesparere gjorde comeback i aksjemarkedet i januar etter en lengre periode med salg. Månedsstatistikk fra Nordnet Bank viser at privatpersoner nettokjøpte aksjer for over en halv milliard i januar.

I perioden mai til desember i fjor nettsolgte privatpersoner via Nordnet, Netfonds, Saxo-Privatbank og Skandiabanken aksjer for over en milliard kroner. Nå gjør de private aksjesparerne comeback i aksjemarkedet, og 566 millioner kroner har funnet veien tilbake til børsen i januar.

Daglig leder i Nordnet Bank, Anders Skar, peker både på en generelt økende risikovilje blant de private og en sesongeffekt når han forklarer det store nettokjøpet i januar.

– Etter flere måneder hvor privatpersoner har gått ut av aksjemarkedet har trenden snudd i januar og flere kjøpere er på vei tilbake. Et roligere børsklima med stabil oppgang de siste månedene har fristet sparerne tilbake til aksjemarkedet. Vi så tendenser til optimisme og økt risikovilje i desember også, og denne lille spiren har blomstret i januar. Det skal legges til at dette følger en viss sesongtrend. Vi ser som regel at desember er en måned hvor vi ofte selger aksjer, og januar er en måned hvor vi kjøper aksjer. Dette skyldes at man rundt årsskiftet ser over porteføljene sine og gjør en del skattemotiverte omplasseringer, sier Skar.

Den økte risikoviljen gjenspeiles også i listen over de mest kjøpte og solgte aksjene. Listen over de mest kjøpte aksjene i januar består av både store solide selskaper, som Statoil, Yara og RCL, i tillegg til mindre og mer risikofylte vekstselskaper som EMGS, Archer og Sevan Marine.

– At Statoil og Yara topper listen over de mest kjøpte aksjene i januar overrasker ikke. Dette er store solide selskaper som vi ofte ser på listene når massene ønsker seg inn i aksjemarkedet igjen. I tillegg ble Statoil og Yara solgt mye i desember og man har kjøpt tilbake aksjene i januar. At de private aksjesparerne ønsker, og tørr å ta mer risiko bekreftes ved at vi ser flere små og mellomstore selskaper, som historisk har svingt mye i verdi på listen over de mest kjøpte aksjene, sier Anders Skar i Nordnet.

Oljeserviceaksjer dominerer hovedsakelig listen over de mest solgte aksjene, og Seadrill er aksjen flest har kvittet seg med i januar.

– På salgssiden finner vi mange av favorittene fra høsten og vinteren i fjor, nemlig oljeservice aksjer. Oljeservicesektoren har gitt rundt 16 til 17 prosent avkastning de siste 3 månedene og oppgangen har fristet mange til å sikre gevinster, sier Anders Skar i Nordnet.

Kilde: Nordnet og Oslo Børs | For ytterligere informasjon, kontakt Anders Skar, Nordnet Norge, +47 959 222 77, anders.skar@nordnet.no

Vedlegg 1: Markedsandeler Nordnet, Netfonds, Saxo-Privatbank og Skandiabanken siste 13 måneder (kilde: Oslo Børs)

Vedlegg 2: De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i jan.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 405,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer