2012-04-13

Danskerne vil se Lego børsnoteret

Nordnet har i en opinionsundersøgelse spurgt et repræsentativt udvalg af danskerne, hvilket selskab de helst ser noteret på Københavns Fondsbørs.  Et selskab som stikker ud i undersøgelsen, er Lego, som der er klart størst interesse for at få børsnoteret. Andre selskaber, som danskerne også gerne ser på børsen, er Danfoss, Dong Energy og Georg Jensen. Trods den omfattende mediedækning af ISS’ forsøg på børsnotering forrige år, er interessen for at børsnotere rengøringsgiganten lav.

”Hvis jeg hed Kirk Kristiansen, ville jeg nok både være stolt og lidt fristet. Når hele 27% af danskerne kunne tænke sig at se Lego på børsen, ville alene det sikre et imponerende resultat for en aktieemission. Samtidig er det bemærkelsesværdigt at så lille en del af danskerne er entusiastiske i forhold til at se ISS på børsen”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Spørgsmålet som blev stillet var: ”Hvilket selskab vil du allerhelst se på aktiemarkedet?”

Resultatet:
Lego 27%
Danfoss 7%
Dong Energy 6%
Georg Jensen 6%
Grundfos 5%
COOP 5%
DSB 3%
Ecco 3%
Arla Foods 2%
Danish Crown 2%
ISS 1%
Andre selskaber 2%
Ingen 31%

”Det er interessant, at det ellers skandaleombruste Dong Energy placeres så højt på listen, og graver man sig ned i statistikken, ser man, at en børsnotering af det statslige danske energiselskab især er populært blandt de 15-22 årige, hvor hele 12% kunne tænke sig at se det på børsen. I øvrigt er det bemærkelsesværdigt at Georg Jensen er det næstmest populære selskab blandt danske kvinder efter Lego. Hele 8% af kvinderne mod kun 3% af mændene så gerne den danske producent af livsstilsprodukter på børsen”, afslutter Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Undersøgelsen er gennemført af Nordnet i samarbejde med analyseselskabet Cint. Spørgsmålet blev stillet via et webpanel til et repræsentativt udsnit af den danske befolkning og besvaret af 1036 respondenter. Udvalget afspejler den danske befolkning efter køn, alder og geografi. Cints paneler har et konfidensinterval på 95%, hvilket medfører en fejlmarginal på ca. +/- 3%. Spørgsmålet blev stillet i uge 12, 2012.

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark

Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 415,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer