2011-07-08

De mest populære råvareinvesteringene i sommer!

Råvarestatistikk fra Nordnet viser at privatkundene er posisjonert for prisoppgang på strøm, sølv og hvete i sommer, men forventer at prisen på sukker skal falle.

Junistatistikk fra Nordnet viser at privatkunders nettokjøp i de mest omsatte råvarene var størst i strøm, gull, sølv og hvete. Nettokjøpet i de fleste råvarene var positivt, og av de 10 mest omsatte råvarene i juni er det kun sukker og sink hvor privatpersoner tror på fallende priser.

– Til tross for prissjokket i råvaremarkedet i starten av mai er appetitten for råvarer blant privatpersoner fortsatt stor. Det kraftige prisfallet på matvarer, spesielt mais og hvete, har trukket til seg private investorer som tror på høyere priser på lengre sikt, sier Anders Skar, daglig leder i Nordnet Norge.

De mest omsatte råvarene i juni*:

Strøm (+18,3)
Sølv (+9,3)
Hvete (+7,4)
Gull (+7,0)
Olje (+2,0)
Kaffe (+1,6)
Mais (+1,3)
Kobber (0)
Sink (-1,0)
Sukker (-4,2)

Statistikken viser også hvordan Nordnets 323 tusen kunder forventer at de nordiske aksjemarkedene skal utvikle seg i sommer. Kundene er positive til det norske og svenske aksjemarkedet, men avventende og nesten negative til det finske markedet. Det danske markedet er ikke inkludert i statistikken på grunn av for lav omsetning

– Til tross for mørke skyer på himmelen i juni har privatkundene posisjonert seg for børsopptur i Norge og Sverige fremover. At man er avventende og nesten negativ til det finske markedet kan henge sammen med krisen børslokomotivet og mobilgiganten Nokia er inne i, sier Anders Skar.

Privatpersoner kjøp/salg i nordiske indeksprodukter*:

Sverige – OMXS30 (+221,5)
Norge – OBX (+109,7)
Finland – OMXH25 (-1,4)

*Listene viser de råvarer/indeksprodukter og nettokjøpet/salget i millioner kroner. Det er også tatt hensyn til hvilken retning produktet handles i samt hvilken gearing produktet har. Et kjøp for 100 kroner i et Bear produkt med gearing på 2 regnes dermed som minus 200 i nettokjøpet/salget ovenfor. Det samme gjelder for de nordiske indeksene som også har bull/bear produkter med og uten gearing. Man kan handle råvarer og indeksprodukter enkelt gjennom børsnoterte investeringsprodukter som følger en råvares pris eller et markeds utvikling. Hos Nordnet kan du handle ca 400 råvareinstrumenter og over 2000 indeksprodukter. Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 323.00 kunder i Norden i juni.

Kilde: Nordnet

For ytterligere informasjon, kontakt: Anders Skar, Daglig leder Nordnet Norge, +47 233 330 16, +47 959 222 77 - anders.skar@nordnet.no

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 372.000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and, Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer