2022-03-03

De private investorer kaster sig over grøn energi efter invasionen af Ukraine

De private investorer tog en kort timeout i forbindelse med den russiske invasion af Ukraine. Siden da er fokus skiftet, og interessen for grøn energi er steget markant de seneste dage. Det har givet stigende handelsaktivitet, hvor investorerne først og fremmest har købt grønne ETF’er og Vestas, mens der i højere grad er sket salg af Ørsted. De har dog også købt op i de store, velkendte danske selskaber.

Den 24. februar 2022 blev et foreløbigt vendepunkt for de private investorer. Indtil den russiske invasion af Ukraine var de private investorer krøbet lidt i ly som følge af den negative stemning på aktiemarkedet. Lidt populært sagt var der dog fortsat flere købere end sælgere blandt de 350.000 danskere på Nordnets platform i februar.

–  Da nyhederne om invasionen begyndte at tikke ind, forholdt de private investorer sig rimelig roligt til begivenhederne. Nogle valgte at nedbringe deres aktiebeholdning og gå kontant, men langt de fleste havde is i maven. Selvom der er mange nye investorer i markedet, der ikke tidligere har oplevet denne form for krise, var det tydeligt, at langt de fleste tog det med ro, udtaler Anne Buchardt, landechef i Nordnet.

Efterfølgende har købsinteressen dog været for opadgående, og der er sket et markant skifte i de private investorers fokus. Mens kursen på russisk-relaterede aktiver styrtdykkede, steg bl.a. andre olie- og gasaktier og våbenproducenter. De største stigninger opstod imidlertid i selskaber inden for grøn energi. Her har der efter invasionen været et markant nettokøb i den mest populære ETF på Nordnets platform, ”iShares Global Clean Energy”. Derudover har kunderne købt Vestas og Ørsted. Efterfølgende har der dog også været et vist salg i Ørsted, hvor en række investorer valgte at tage profitten hjem, da selskabet var steget 25% efter en længere periode med kursfald. Baggrunden for den overordnede købsinteresse er selvfølgelig den fornyede usikkerhed om olie- og gasforsyningen fra Rusland og forventningerne om en langt hurtigere grøn omstilling end tidligere forventet.

–  Det er tydeligt, at de private investorer nu fokuserer på den grønne omstilling. Det er relativt få, der ejer russiske aktiver, og risikoen for pengepolitiske stramninger er trukket længere ud i horisonten. Det har fået de private investorer på banen med massive grønne investeringer og køb af aktier i de store, velkendte danske selskaber, som oplever stigende handelsaktivitet, siger Anne Buchardt.

Samlet set viser Nordnets tal, at handelsaktiviteten på det danske marked i hele februar endte på knapt 47.000 daglige handler, hvilket er 12% lavere end i januar.

For mere information, kontakt:

Lene Nording-Grooss, Kommunikationschef i Nordnet Danmark
+45 22 65 67 11, lene.nording-grooss@nordnet.dk

Nordnet er en ledende nordisk digital platform for opsparing og investering. Gennem innovation, enkelhed og transparens udfordrer vi traditionelle strukturer og giver private investorer adgang til samme information, værktøjer og service som professionelle investorer. Besøg os på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.