2010-06-01

De private solgte ud

​For tredje måned i træk nettosolgte Nordnets kunder aktier. Totalt lød nettosalget på 26,8 mio. kr. i maj måned. De største nettosalg gennemførtes i Carlsberg B og Vestas med henholdsvis 17,7 mio. kr. og 10,8 mio. kr. De største nettokøb blev gennemført i FLSmidth & Co. og Danske Bank med henholdsvis 18,8 mio. kr. og 17,2 mio. kr.

”Vi ser en klart øget forsigtighed blandt vores kunder. Selvom mange selskaber har overrasket positivt i kvartalsregnskaberne, er der en frygt for, at de økonomiske problemer i Sydeuropa vil sprede sig og sætte pres på virksomhedernes indtjening. Der er ingen tvivl om, at nervøsiteten er høj, og at mange nu garderer sig for at undgå en ny større nedtur i markedet”, siger Max Gandrup, Country General Manager for Nordnet Danmark.

Dårligste børsmåned siden februar 2009
En række negative begivenheder, som kulminerede med Angela Merkels meddelelse om at Tyskland vil indføre et forbud mod såkaldt ”naked shortselling”, medførte ekstrem usikkerhed i markedet.

Maj måned blev således en barsk måned for investorerne med et fald på 5,6% i C20-indekset på Københavns Fondsbørs. For at finde et større fald skal vi helt tilbage til februar måned 2009, som endte med et fald på 7,8%.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg i maj måned:

Største nettokøb/mio. kr. maj   Største nettosalg/mio. kr. maj
1 FLSMIDTH & CO. 18,8 1 CARLSBERG B -17,7
2 DANSKE BANK 17,2 2 VESTAS -10,8
3 MAERSK B 11,7 3 LUNDBECK   -9,5
4 SYDBANK   5,2 4 NOVO NORDISK B   -9,3
5 DSV  4,6 5 BAVARIAN NORDIC   -7,4

Kilde: Nordnet Bank

Vestas mister terræn
Med 35.459 handler var Vestas fortsat den mest handlede aktie i maj måned, men slet ikke så dominerende som i april måned. Aktiviteten i en række af de øvrige større danske selskaber øgede markant.

”FLSmidth & Co. blev månedens højdespringer med mere end en fordobling af antallet handler. Store kursfald i kombination med en række nyheder om ordrer skabte høj aktivitet og stort købsinteresse, og aktien blev den mest nettokøbte af Nordnets kunder i maj måned”, siger Max Gandrup, Country General Manager for Nordnet Danmark.

Maj måneds fem mest handlede aktier blandt de private investorer hos internetmæglerne var Vestas, FLSmidth & Co., Maersk B, Danske Bank og Novo Nordisk B.

Internetmæglernes Top 10-liste:

Antal handler maj   Antal handler april
1 VESTAS 35.459 1 VESTAS 43.446
2 FLSMIDTH & CO 21.172 2 MAERSK B 10.546
3 MAERSK B 14.743 3 NOVO NORDISK B 9.357
4 DANSKE BANK 13.601 4 FLSMIDTH & CO 9.055
5 NOVO NORDISK B 8.921 5 DANSKE BANK 8.587
6 CARLSBERG B 8.404 6 D/S NORDEN 8.376
7 D/S NORDEN 7.488 7 DSV 7.031
8 DSV 5.692 8 GN STORE NORD 6.741
9 TOPOTARGET 4.487 9 CARLSBERG B 6.383
10 NEUROSEARCH 4.396 10 NEUROSEARCH 5.337

Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, Country General Manager, Nordnet Danmark
Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709 89 00 71
max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 310,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.

Filer