2020-10-01

DNB er bærekrafts-vinneren blant Nordnets kunder

Vi legger bak oss en hektisk september måned med store svingninger i verdens aksjemarkeder. Til tross for et fall i teknologisektoren, tumulter rundt Nikola og en relativt svak måned for de amerikanske aksjemarkedene, vekter Nordnets kunder seg nok en gang opp i markedet.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 24,2 milliarder kroner i september og netto ble det kjøpt for 895 millioner kroner. DNB troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 94 millioner. XXL topper salgslisten, med et nettosalg på 58 millioner kroner.

• I lys av den pågående dokumentlekkasjen, Fincen Files, ble det oppdaget store mistenkelige overføringer gjennom ulike DNB kontorer. Dette har ført til at DNB har hatt en tøff måned i markedet, og har i tillegg dratt med seg store deler av finanssektoren på Oslo Børs. Våre kunder anser derimot DNB, med en Pris/Bok 0,9 og en P/E på 11 som et attraktivt kjøp på dagens nivåer.

• Aker Offshore Wind er også en favoritt blant våre kunder. Siden børsnoteringen er aksjen mangedoblet fra sin IPO kurs, men selv for de som kjøpte på første handelsdag har dette vært en god reise hittil.

• Vi ser helt klart at våre kunder favoriserer de mer «grønne» selskapene og rir denne voldsomme trenden som har pågått innenfor disse aksjene de siste månedene. En skal derimot være forsiktig, stort sett alle disse selskapene har sin inntjening langt frem i tid, og jo høyrer aksjekurs, jo mer «luft» er det i verdsettelsen, forteller Investerinsøkonom i Nordnet, Mads Johannesen.

Børsmåneden september var øvrig preget av et bredt teknologifall på de amerikanske børsene. Mye av denne uroen kan tilskrives skepsis til selskapenes evne til å øke sin inntjening i det som ser ut til å bli et bedrøvelig år på globalt nivå, med en BNP nedgang i området 5 prosent. I løpet av september har både 10 og 30 års amerikanske statsobligasjoner sunket henholdsvis 13 og 5 prosent. Dette skjer i lys av den amerikanske sentralbankens siste rentemøte, der den amerikanske sentralbanksjefen, Jerome Powell, fortalte markedet at renten etter all sannsynlighet vil holdes på samme nivå frem til 2023.

Den største enkelthendelsen i markedet kan tilskrives sfæren mellom hedgefondet Hindenburg og Nikola. Etter Hindenburgs anklager om at Nikola bedrev «sofistikert svindel» endte det med at grunder og CEO Trevor Milton gikk av som følge av anklagene. I løpet av kort tid vil amerikanske myndigheter komme med en konklusjon på bevismateriale som er lagt frem og således utøve en rettslig prosess om anklagene til Hindenburg skulle vise seg å få medhold.

Øvrig legger Oslo Børs bak seg en svak måned og endte ned 0,8 prosent. Mye av nedgangen kan tilskrives oljeprisen som er ned over 8 prosent for september måned. Dette har bidratt til at selskaper som Equinor og Aker BP er ned mellom 7-16 prosent for september måned. På den positive siden har selskaper som Salmar, Bakkafrost og Schibsted steget i området 6-9 prosent.

Nordnets kunder har i september måned brukt tiden på å kjøpe seg opp i fornybarsektoren, som har utviklet seg meget sterkt så langt i 2020. Aker Offshore Wind, Quantafuel og Nel er opp mellom 85 og 225 prosent så langt i år.

• Slutten av august står igjen som en milepæl for Kjell Inge Røkkes Aker. Den 26 august ble både Aker Offshore Wind og Aker Carbon Capture skilt ut fra Aker Solutions og således børsnotert på Merkur-Market. Mottakelsen av disse selskapene har vært upåklagelig og de som var så heldige å tegne seg i noteringen, kan skimte med mangedoblinger av IPO kurs.

• Den siste tids satsning fra Aker konsernet, forteller meg at selskapet, med Kjell Inge Røkke i spissen, har begynt på en transformasjon fra olje mer mot en fornybar og bærekraftig energisatsning, fortsetter Johannesen.

På salgstoppen troner XXL, TGS-Nopec og Photocure som de mest solgte aksjene i september måned.

• XXL har vært en av selskapene som har kommet bedre stilt ut av coronakrisen enn de fleste andre selskaper. Siden vi ikke har fått lov til å reise utenfor landegrensene, har aktivitetsbasert norgesferie vært høyt prioritert. Med økt salg av joggesko, sykler og telt har XXl opplevd en stor salgsvekst. Aksjen er i tillegg opp over 75 prosent så langt i 2020, så jeg tror fort at kundene nå sikrer litt gevinst etter lang tids oppgang, avslutter Johannesen.

Mest kjøpte aksjer

Fingerprint Cards AB ser. B 517 648 911
Equinor 473 677 138
DNB 428 299 497

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.