2021-03-30

Endast var tionde svensk har koll på pensionsavgifterna

Endast en av 10 svenskar vet hur höga avgifter han eller hon betalar i sin tjänstepension. Det visar en undersökning gjord av nätbanken Nordnet, med anledning av det avgiftstak för flytt av individuellt pensionssparande som införs den 1 april.

–  Som sparare kan man tjäna mycket på att få koll på avgifterna, och sedan vidta åtgärder om de är för höga, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Nordnet har, via undersökningsföretaget Yougov, ställt frågan ”Vet du hur höga avgifter du betalar för din tjänstepension?” till ett representativt urval svenskar, och endast 11 procent svarar ja på frågan. Hela 54 procent svarar nej, medan 21 procent är osäkra och 13 procent svarar att de inte har någon tjänstepension.

–  Det här visar att det finns mycket kvar att göra för att uppmärksamma avgifternas stora betydelse i ett långsiktigt sparande. I slutändan kan det handla om tusenlappar i lägre pension varje månad, på grund av att onödigt höga avgifter gått ned i pensionsbolagens fickor under spartiden, säger Frida Bratt.

Kvinnor anser sig ha sämre koll än män. Endast sex procent av kvinnorna i undersökningen har koll på hur höga avgifter de betalar. Hela 57 procent svarar att de inte vet och 24 procent att de är osäkra.

–  Det ska ses mot bakgrund av att vi vet att kvinnor redan som det är, av flera skäl, riskerar en lägre nivå på sin framtida pension än män. Varenda sparkrona kan behövas i framtiden, säger Frida Bratt.

Hon uppmanar alla att logga in på sitt pensionsbolags hemsida och kolla hur höga avgifter som finns i sparandet.

–  För individuell tjänstepension är det vanligt med så kallade skalavgifter, det vill säga en årsavgift för själva pensionskontot. Svenskarna betalar hela 2,6 miljarder kronor per år i skalavgifter för sina individuella tjänstepensioner, konstaterar Frida Bratt.

Den summan hoppas och tror hon blir betydligt lägre framöver.

–  När avgiftstaket införs den 1 april kommer den sparare som vill flytta sin individuella tjänstepension eller privatpension från höga avgifter kunna göra det för endast max 600 kronor. Det ska jämföras med de tiotusentals kronor som pensionsbolag hittills kunnat ta ut för en flytt. Det är ett enormt viktigt steg mot en schysst pensionsmarknad. Nu kommer sparare kunna rösta med fötterna.

Nordnet inledde måndagen den 29 mars ”Nationella pensionsveckan”, med flera digitala aktiviteter under veckan för att uppmärksamma införandet av avgiftstaket, som sker torsdagen den 1 april.

Om undersökningen:

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Yougov. Under perioden 22-24 mars 2021 har sammanlagt 1 012 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och etnicitet.

För mer information, kontakta:

Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.