2010-09-24

ETF:er mer populärt än vanliga fonder hos privatsparare

Färsk statistik för augusti visar att sparformen börshandlade fonder (ETF:er) på allvar har blivit ett folksparande, och till och med passerat det traditionella fondsparandet. Nordnet lanserar idag det första ETF-torget i Sverige som samlar alla börshandlade fonder som finns i Norden, Tyskland och USA på en och samma plats.

– Nordnets fokus är spararnas intressen och att ge dem makten över sitt eget sparande. Efter att ha lyssnat på deras önskemål väljer vi nu att lansera den första marknadsplatsen som samlar alla börshandlade fonder och certifikat som finns i Norden, Tyskland och USA på ett och samma ställe. Du får som sparare bättre sökverktyg, större urval och tydligare översikt än tidigare. Vi vill göra det enkelt och roligt att spara, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

På ETF-torget är det möjligt att handla börsnoterade fonder i realtid, det vill säga till senaste kursen, precis som vid vanlig aktiehandel på börsen. Spararna slipper alltså väntetiden på en dag till en månad som är praxis för att köpa eller sälja en vanlig fond. ETF-torget erbjuder även ett betydligt större utbud än för vanliga fonder med cirka 1700 börshandlade fonder och 300 certifikat baserade på exempelvis olika index, råvaror, exotiska marknader och länder som annars är svåra att få tillgång till.

– Utbudet beträffande börshandlade fonder och certifikat har blivit väldigt stort, och växer hela tiden. Det finns ett behov av att samla alla dessa produkter på ett och samma ställe. Konsumentupplysningen och transparensen blir bättre när man kan jämföra fonderna mellan varandra och sortera efter t.ex. avkastning, underliggande tillgång och fondbolag, säger Johan Tidestad.

Börshandlade fonder har på kort tid blivit väldigt populärt. Det visade inte minst statistik från Nordnet för augusti månad där börshandlade fonder hade både en omsättning och ett nettoinflöde på mer än tre gånger så mycket som traditionella fonder.

– Du behöver inte vara ett proffs för att kunna handla börshandlade fonder. I grundutförandet innebär det inte mer risk än ett vanligt fondsparande och du får sannolikt en större riskspridning än vid vanliga aktieköp. Förutom detta är förvaltningsavgiften lägre än för traditionella fonder. En tredje fördel är flexibiliteten – du kan köpa och sälja när du vill, och snabbt bli av med dina fonder om marknaden svänger, säger Johan Tidestad.

XACT Fonder, Handelsbanken Capital Markets, db x-trackers, Commerzbank och NDX är partners på ETF-torget.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Johan Tidestad, Sverigechef Nordnet, 0708-875 775
johan.tidestad@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 315,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.