2023-02-28

Februari: Spararna köpte i rapportrasen

Februari bjöd på spänning i form av både tunga centralbanksbesked och en intensiv rapportflod.

- Flera rapportförlorare, men även kursvinnare, återfinns i listan över de mest nettoköpta aktierna i februari, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Såväl amerikanska, europeiska och svenska centralbanken kom med räntebesked under februari.

– Marknaden valde att tolka centralbankernas förhållandevis hökaktiga besked positivt, men sedan dess har farhågor uppstått om att inflationen kanske inte alls faller så snabbt som många räknat med, säger Frida Bratt.

Parallellt visade börsbolagen korten i en intensiv ström av rapporter med tillhörande utdelningsbesked.

– Bankerna levererade starkt, och det ska de göra i det här ränteläget. Handelsbanken visade dock på en kostnadsutveckling som marknaden inte var nöjd med, och aktien föll på rapporten. Det fick privatsparare att köpa i kursnedgången, och Handelsbanken är faktiskt den mest nettoköpta aktien för hela månaden, vilket inte hör inte till vanligheterna, säger Frida Bratt.

Även Axfood köptes i kursnedgången efter bolagets rapport.

– Bolagets resultat för fjärde kvartalet kom in lägre än väntat och marknaden oroar sig för marginalpress. Men det finns just nu ett sug efter defensivt hos privatsparare. Axfood har länge ansetts vara högt värderad, vilket gjorde att kursnedgången efter bolagets rapport sågs som ett köptillfälle, säger Frida Bratt.

2022 års favoriter SSAB och Saab gör comeback i köptoppen i februari.

– SSAB rusade på sin rapport, trots bland annat en stor nedskrivning. Utdelningen höjdes dock, och SSAB uppskattas allt mer av utdelningsinvesterare. Samtidigt rapporterade Saab en urstark orderingång, vilket skickade upp kursen till nya rekordnivåer, konstaterar Frida Bratt.

H&M är återigen den mest nettosålda aktien. På säljlistan hittar vi också Swedish Stirling, som under månaden meddelade en avveckling via frivillig likvidation.

– Swedish Stirlings kollaps är en påminnelse om att kända investerare i ägarlistorna aldrig är någon garanti för att ett bolag ska nå ända fram. Miljötekniksektorn är till sin natur en sektor med många förhoppningsbolag, där en investering är lika med en chansning på om bolagets affärsmodell håller, säger Frida Bratt.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i februari:

Mest köpta Mest sålda
Handelsbanken H&M
Investor Evolution
SBB Pfizer
SSAB Mips
Axfood Meta Platforms
Hexatronic Kindred Group
Intrum Dometic
Peab Autoliv
Saab Swedish Stirling
Tele2 SKF