2017-02-28

Folkaktie i topp när börsen når nya höjder

Börsen fortsatte att utvecklas starkt i februari tack vare bra kvartalsrapporter samt positiva tillväxtsiffror runtom i världen. Stockholmsbörsen är nu tillbaka på toppnivåer och nådde i slutet av månaden den högsta nivån någonsin. Privatspararna ser köpmöjligheter i H&M som haft en svag utveckling under en längre tid.

I februari fortsatte trenden med en hög aktivitet bland privatspararna. På köpsidan var det en blandad kompott där H&M toppade som det mest köpta bolaget. Axfood och Fingerprint Cards slog sig också in på topp-3.

När börsen är på de högsta nivåerna någonsin är det svårt att hitta bolag med en tydlig potential. Det är tydligt att H&M trots en svag utveckling på börsen är en spararfavorit där många ser en ljus framtid, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Många sparare köper nu traditionellt defensiva aktier för att dra ned på risken i portföljen.

Under den börsyra som nu råder är det en utmärkt strategi att se över sin riskprofil. Då står man väl förbered när mer turbulenta tider kommer, säger Joakim Bornold

Framförallt mindre bolag hittas högt upp på säljsidan där spararna minskar exponeringen i bolag med inriktning mot sjukvård och läkemedel. Toppar gör dock Hexagon.

Det var längesedan vi hade så få storbolag på säljlistan. Bolag inom sjukvårdssektorn dras med bland annat en del politisk osäkerhet och det får spararna att trycka på säljknappen. Likadant finns det osäkerhet i Hexagon. Utredningen kring Ola Rollén pågår fortfarande och innan den är ur världen så är det en aktie med hög risk då symbolvärdet är så högt, säger Joakim Bornold.

De mest handlade aktierna i februari hos Nordnets svenska kunder:

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
Hennes & Mauritz B  Hexagon B
Axfood  Moberg Pharma
Fingerprint Cards B  African Oil Corp
Resurs Holding AB  Vitrolife
Skanska B  Black Earth Farming sdb
Tele2 B  Attendo AB
Investor B  Bonava AB B
Kinnevik AB  Apple
Autoliv Inc sdb  Electrolux B
Netent AB  Doro

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.