2011-04-04

Fondshandelen eksploderte i mars, men sparerne har blitt defensive

Fondshandelen doblet seg i mars, og sparerne reduserte risikoen ved å laste opp i rentefond. Krisen i Japan, og opptøyene i Midt-Østen og Nord-Afrika har gjort norske fondssparere langt mer aktive, men samtidig også mer defensive viser statistikk fra Nordnet Bank.

Det var stemningsskifte blant fondssparerne i mars. Tidligere favoritter som Norge- og Nordenfond ble byttet ut med rentefond og globalfond. Totalt nettokjøpte sparerne fond for 23 millioner i mars, hvor 17 av millionene gikk til rentefond.

– Nettotegningen i alle fondstyper var positiv, aktiviteten økte betraktelig og mange gjorde endringer i sine fondsporteføljer i mars. Ut går Norgefond og inn kommer Globale aksjefond og rentefond. Sparerne styrker med andre ord den defensive midtbanen og forsvaret i sine porteføljer, sier Anders Skar, daglig leder i Nordnet Bank.

Til tross for at nettotegningen i rentefond er klart størst finner vi bare 3 rentefond på listen over de ti mest kjøpte fondene. Alfred Berg Høyrente er favoritten sammen med Skagen og Holbergs rentefond. KLP’s globale indeksfond topper listen i mars, og forsterker trenden og den økende populariteten vi har sett for indeksfond i hele år. Det femte mest kjøpte fondet i mars er et Japan-fond, Fidelity Japan Smaller Companies. I følge Nordnet er dette første gangen de ser et Japan-fond blant de mest kjøpte fondene.

– Tokyo-børsen falt kraftig i midten av mars, og historisk så har kriser som dette heller vært en kjøpsmulighet i stedet for starten på en større nedtur. Mens krisen har fått en del til å dra i håndbrekket, ser vi også at en del fondssparere tolker dette som en kjøpsmulighet, og tydeligvis tror mange at japanske små og mellomstore bedrifter skal vokse i gjenbyggingen av de katastroferammede områdene, sier Anders Skar i Nordnet.

På listen over de mest solgte fondene i mars finner vi kun aksjefond, og listen domineres av Norgefond. Det mest solgte fondet i mars var Warren Wicklunds Norgefond.

– En god del av fondssparerne har solgt Norgefond i mars, men majoriteten sparer jevnt og trutt via sine spareavtaler som tidligere. Antallet kjøpsordrer i Norgefond er langt større enn antallet salgsordrer, men beløpene det er solgt for er høyere enn beløpene det er kjøpt for, sier Anders Skar.

De 10 mest kjøpte fondene i mars:
KLP Aksje Global Indeks IV
Alfred Berg Høyrente
DnB NOR Nordic Technology
Holberg Likviditet
Fidelity Japan Smaller Companies Fund
DnB NOR Global Indeks
Skagen Høyrente
Odin Offshore
HQ Sverigefond
HSBC Turkish Convergence A
De 10 mest solgte fondene i mars:
Warren Wicklund Norge
KLP Aksje Norge Indeks II
DnB NOR SMB
Holberg Norge
SEB Eastern Europé Small Cap
Handelsbanken Latin Amerika
Odin Maritim
Storebrand Vekst
Holberg Norden
Fidelity Thailand Fund

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 50.000 kunder i Norge i mars måned.

Kilde: Nordnet |For ytterligere informasjon, kontakt: Anders Skar, Daglig leder Nordnet Norge, +47 233 330 16 / +47 959 222 77 - anders.skar@nordnet.no.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 360,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.