2016-10-28

Fondspararna blickade mot börsen under oktober

Oktober bjöd inte på några stora kast på börsen. Kronan fortsatte dock att kraftigt försvagas, samtidigt som räntorna höll sig sig kvar på historiskt låga nivåer.

Det engelska uttrycket TINA, ”there is no alternative”, stämmer onekligen på kundernas beteende just nu. Då räntefonderna ger en usel avkastning vänder sig spararna till breda aktiefonder, som dominerar köplistan.

– Vi ser att inflödet i aktiefonder ökar när räntefonderna har svårt att överhuvudtaget gå plus. I jakten på avkastning är det dock viktigt att vara uppmärksam på att risken ökar betänkligt när man går från räntebärande papper till aktiefonder, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Spararna väljer att sälja branschfonder. I toppen på säljlistan hittas guldfonder, fastighetsfonder och läkemedelsfonder.

– Branschfonder eller nischade fonder används ofta av de som är mer aktiva i sitt fondsparande. Vi ser nu att spararna i stället väljer bredare aktiefonder. I fastighetsfonder och guldfonder passar spararna på att ta hem vinsterna efter ett starkt år. Samtidigt gjorde oron kring Hillary Clintons tonläge om priser på läkemedel att spararna sålde läkemedelsfonder under månaden, säger Joakim Bornold.

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFOND
SPILTAN GLOBALFOND INVESTMENTBOLAG ALFRED BERG FASTIGHETSFOND NORDEN
SPP AKTIEFOND  USA PACIFIC PRECIOUS
DNB GL INDEKS BLACK ROCK IIF WORLD GOLD FUND
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE FRANKLIN GOLD & PRECIOUS METALS FUND A acc USD
LANNEBO EUROPA SMÅBOLAG RHENMAN HEALTHCARE EQUITY L/S
ROBUR ACCESS ASIEN SEK BRUMMER MULTI STRATEGY
DIDNER & GERGE SMÅBOLAG CARNEGIE GLOBAL HEALTHCARE SU FUND
SWEDBANK ROBUR NY TEKNIK NORDEA STABIL
SPP OBLIGATIONSFOND NORDEA SMÅBOLAGSFOND SVERIGE

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.